گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

برای کسایی که میخوان نوازندگی رو شروع کنن...

سلام 

 

این متن رو می نویسم برای کسانی که قصد دارن نوازنده گیتار بشن؛چیزایی رو می نویسم که بهتره بدونید. 

 

اول: 

 از همه اینکه تحت تاثیر حرف های افراد قرار نگیرید.یک سری حرف ها و باور های غلطی هست که ب:ین همه جا افتاده و همه قبولش دارن.مثلا این که همه میگن گیتار سخته و ویولن سخته و کیبورد(ارگ) آسونه و فلوت آسونه و ... . 

اول از همه باید بدونید اگر تمرین هایی که بهتون میدن رو انجام ندید یه بلز ساده 7 نتی که مخصوص بچه هاست هم براتون سخته.و بر عکس؛اگه تمرین ها رو به خوبی انجام بدید؛اون قدر پیشرفت می کنید که خودتون کف میکنید! 

پس اگه گیتار رو به عنوان ساز انتخاب کردید؛خیلی اهمییتی به حرف دوستان یا بقیه که میگن ساز سختیه و اصطلاحا صداش در نمیاد و ... توجهی نکنید.  

خودتون بخواید کافیه! ارده کنید تمرین ها رو انجام بدید خودتون از اینکه میگن گیتار سخته خندتون میگیره.

 

دوم: 

 اینکه بعضیا میگن مثلا اول برو یه ساز آسون تر که تئوری موسیقی رو یاد بگیری بعد برو گیتار؛دقت کنید که تئوری موسیقی برای همه سازها یکسانه.البته سازهای ضربی (مثه تمبک؛درامز؛پرکاشن و ...) بحثشون جداست.ولی تئوری که تو گیتار به شما یاد میدن همونه که به یه هنرجوی سه تار و کیبورد و ویولن یاد میدن.پس همون گیتار رو برید به صرفه تره! 

 

سوم:  

رو برای کسایی می نویسم که از فیگور گیتاریست ها خوششون میاد!! 

اگه به هوای ژست یه گیتاریست بنده خدا می خواید گیتار یاد بگیرید که ژست اون رو داشته باشید،باید بگم خیلی به جایی نمی رسید!امتحان کنید. 

 

چهارم: 

اگه از اون دسته افرادی هستی که آموزش و استاد رو قبول ندارن و به اصطلاح میخوان گیتاریست تجربی باشن(یعنی اینقدر تو خونه خودشون بنوازن تا گیتاریست بشن)؛هیچ مانعی نداره.البته به شرطش!!شرط چیه؟؟شما میتونید کتاب و سی دی آموزش بگیرید و از رو اون کار کنید به شرطی که حداقل یکبار پیش یه استاد برید تا تمرین ها تون رو تایید کنه و اشتباهاتتون رو بگه.(اگه اشتباه یه تمرین رو انجام بدید و با همون اشتباه مبانی بالاتر رو یاد بگیرید,رک بگم بدبخت می شید!!!) 

 

 

این چیزایی بود که من آماتور تا حالا فهمیدم و تجربه کردم!  

 

یه جمع بندی بکنم!: 

  

1 و 2:اگر اراده داشته باشید و تمرین کنید؛هیچ اشکالی نداره که ساز گیتار رو برای شروع کار موسیقی انتخاب کنید.کی گفته سخته؟!؟ 

 

3:از روی هوا و هوس و اینکه گیتار کلاس داره ؛گیتار رو انتخاب نکنید! 

 

4:می تونید خودتون تو خونه هم گیتار یاد بگیرید به شرطی که هر چند وقت یکبار برید پیش یه استاد یا آدم وارد که کارتون رو تایید کنه.

  

تو پست های آینده درباره ساز گیتار بیشتر خواهم گفت. 

 

موفق باشید!

نظرات 23 + ارسال نظر
سینا سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:12 ب.ظ

آخه گیتار کجاش کلاس داره؟اصلا به درد نمیخوره ساز مزخرفی هست ساز فقط کیبورد

این کاملا سلیقه ایه و بر میگرده به سلیقه طرف...نسبت به گیتار لطف دارید.

حمل بر اسائه ادب نشه ولی به نظر من کیبورد ساز سبک و لوسیه!

پوریا چهارشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:11 ب.ظ

سلام یعنی واقعا میگی نریم دوره های سولفژ یا همون تئوری موسیقی اگه بخواهیم شروع کنیم؟

سلام.

خب پوریا جون لزومی نداره!سلفژ که درواقع مرتبط میشه با حلق و حنجره و آواز و ... .اگر فقط بخواین گیتار کار کنید لزومی نداره در کلاس های سلفژ شرکت کنید.( اما اگر قصد دارین ریتم پاپ کار کنید و همراهش خوانندگی هم داشته باشید سلفژ هم توصیه میشه)

در مورد کلاس های تئوری موسیقی هم شما از هر متدی برای یادگیری گیتار استفاده کنید تئوری رو هم همراهش یاد میگیرید.بدون دونستن تئوری اصلا نمیشه گیتار زد.پس از اون بابت هم نگران نباشید.

متد های مختلفی که بنده در زمینه پاپ میشناسم همگی بخش اموزش تئوری رو " در حد نیاز" دارند؛علاوه بر اینکه آموزش های اصلی گیتار + مباحثی از ساز شناسی رو پوشش میدن.متد های مثل متد استاندارد دیک بنت،سه گانه ی نیک مانولوف ؛ متد پروگراسیو و ... .

در صورت تمایل میتونید تو کلاس های تئوری هم شرکت کنید اما چیز هایی که بهتون آموزش میدن فراتر از چیزی هست که تو گیتار نیاز دارید.یا حدقل " به این زودی" به بخش های حرفه ای تئوری نیازی نخواهید داشت!

ضمنا این رو بدونید به عنوان یه دانشجو و هنرجوی موسیقی باید به متد یا استادی که داریم اعتماد کنیم!مطمئن باشید یک متد اگر کارآمد نبود اصلا متد نمیشد و در اولین روز ها منسوخ میشد!پس از هر متدی که استفاده می کنید ؛بهش اعتماد کنید و مطمئن باشید هر انچه نیاز بوده پوشش داده.

m.shahi چهارشنبه 7 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:08 ب.ظ

سلام .میبخشید یه سری سوال درمورد موسیقی داشتم

سلام دوست عزیز! بفرمایین هستم در خدمتتون!

Shah Hosseini چهارشنبه 7 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:10 ب.ظ

سلام .میبخشید یه سری سوال درمورد موسیقی داشتم

سلام دوست عزیز ! بفرمایین هستم در خدمتتون!

ghazal جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام خسته نباشید... من بین گیتار و ویالون موندم اگه میشه یکم از مزایای گیتار بگین ممنون میشم

سلام و درود به شما دوست عزیز .
عرضم به حضورتون ساز ها مزیت و عیب خاصی نسبت به هم ندارن و تهش ریشه تو علاقه ی شخصیتون داره . اگه علاقه داشته باشین چه گیتار بزنین که ویلن مزیت معایب هیچکدوم به چشمتون نیاد .
ولی خب حالا چیزی که در مورد گیتار همیشه ابتدای کار به هنرجو گفته می شه اینه که :
*-گیتار به خاطر اینکه طرفدارای زیادی تو ایران داره ساز نسبتا همه گیر و راحتی به نظر میاد در حالی که بازم به تمرین نیاز داره و نباید فکر کنین به اون راحتی ای که به نظر میاد هست (درواقع تمرین کنین راحتم هستا ولی بعضی دوستان با تصور یه هفته ای گیتاریست شدن میان و میبینن واقعا موضوع با تصورشون فرق داشته!)
*-در صورت داشتن تمرین مناسب (روزی 20-30 دقیقه توصیه شده) گیتار نسبتا به ویولن زودتر به نتیجه می رسه .
*-گیتار شدت و قدرت صدای کمتری نسبت به ویلن داره . این رو باید تو تمریناتتون در منزل و سر و صداهای ناشی از تمرین های اول کار لحاظ کنید . اگر جایی مثل آپارتمان ، خوابگاه و ... هستین گیتار صدای کم تری تولید می کنه .
*-گیتار رو می تونید مستقل هم بنوازید و آهنگ تقریبا کاملی در بیارین . می تونین همراهش بخونین و پاپ کار کنین یا اینکه به صورت کلاسیک بنوازین که صدادهی شبیه پیانو داره . در حالی که ویلن معمولاااااا در همراهی با سازهایی مثل پیانو ، گیتار و یا ارکستر کامل نواخته میشه و به صورت تکی شاید نتونین مستقل کار کنین . البته من منگر این نیستم که ویلن تکنوازی های زیبا نداره ولی راه کمی نیست تا زدن یه تکنوازی زیبا و دلنشین .
*- در مورد احساس ساز و نوازندگی هم اکثرا موافق هستن ویلن احساسی تره . ولی اینم نهایتا به سلیقه خودتون بر می گرده .

توصیه من به شما اینه که حتما به یه آموزشگاه مراجعه کنین ؛ با اساتید مشورت کنین ، ساز زدن هنرجو ها رو ببینین و اگر امکانش بود ساز ها رو دستتون بگیرین و بعد تصمیم بگیرین برای خرید ساز .

ghazal شنبه 24 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 05:00 ب.ظ

ممنون از نظرتون .من الان گیتارو انتخاب کردم ولی ی سری مشکلاتی دارم ک هنوز بعد 4 جلسه رفع نشده ی جوریایی دارم از گیتار زده میشم و چشم به ویالون مونده امکانش هس اگه برم ویالن هم همین بساط باشه؟

ببخشید بابت پاسخ دیرم ! واقعا معذرت می خوام و خوشحالم که خوندینش .

خب چه اشکالاتی دارین در زمینه ی گیتار ؟ کلاس رفتین ؟ چه مباحثی بهتون آموزش داده شده و تو کدومشون مشکل دارین ؟

تو پیام قبلی هم عرض کردم ویلن سازیه که به اقرار خیلی از نوازنده ها و اساتید سخت تر از گیتار به صدا در میاد ! ولی گیتار سازیه که نوازندش رو زودتر و ملموس تر به پیشرفت می رسونه و اگه شخص با حوصله ای نباشین شاید گیتار براتون مناسب تر باشه . مثلا یه گیتاریست به طور میانگین حدود 3 ماه بعد از شروع آموزشش می تونه اولین آهنگشو بزنه یا بخونه ! ولی این مدت برای نوازنده های ویلن بیشتره .
(البته گیتار سبک های مختلفی داره برای نوازندگی و بعضی سبک ها حوصله ی بیشتری رو می طلبن!)
پس شما لطف کنین ایرادات و اشکالاتتون رو برام بنویسین شاید بتونم یه سری نکات رو بگم که کمک کننده باشه تو تصمیم نهاییتون و حتا رفع ایراداتتون

ghazal پنج‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام خیلی ممنونم ک جواب میدین.مثلا یکی از مشکلاتم اینه که بعد از 7 جلسه هنوز نمیتونم تند تند اکورد عوض کنم و وقتی اهنگ میزنم خیلی بده ک وسط اهنگ مکس میکنم

سلام بر شما . خواهش می کنم دوست عزیز وظیفمه .

خب این چیز عجیبی نیست اصلا ! آکورد گیری و خصوصا تعویض آکورد اولین دست اندازیه که گیتاریستا رو غربال می کنه ! یعنی شاید خیلییی از کسایی که گیتار رو شروع کردن اینجا ریزش کنن .
ولی حیفه به نظرم شما از اون دسته افراد که با رسیدن به اینجا رها می کنن نباشین !

آکورد گیری یکم کار می بره تمرین می خواد ولی اگر دستتون توش راه بیفته به جرات می گم تو هر حالتی از خواب و بیداری و نشسته و خوابیده و چشم بسته و از پشت سر و ... می تونید آکورد عوض کنید !!!! فقط باید دستتون عادت کنه ! و بعد می بینید چقدر کار راحتیه !

خودمو یادمه که دست درد شده بودم . برای آکورد های باره دار با پارچه دستم رو بسته بودم . به این فکر نکن که سخته و چرا طول کشیده . به این فکر کن که خیلیا اینجا ریزش کردن و گیتاریست نشدن ولی من باید بشم !

اصلا هم از این فکر ها که نکنه هیچوقت یاد نگیرم و ... نکنید ! به عنوان یه شخصی که بدون مشکل راه می رید ، می نویسین و نقاشی می کنین ، احتمالا رانندگی می کنین و ... مطمعنا مخچه ی سالمی دارین ! اگر مخچتون سالم باشه هم می تونید به الگو های حرکتی جدید عادت کنین . پس اصلا و ابدا فکر اینکه نمی تونید رو نکنین و به تمرین ادامه بدین .

یه سری نکته تو پست آموزشیم در مورد تمرین آکورد ها گفتم خلاصه می گم براتون در مورد تمرینشون . اولین نکته اینه که اول به آکورد ها تک تک مسلط بشین و بعد اقدام به تعویضون بکنین ! دوم اینه که موقع آکورد گیری تک تک سیم ها رو به صدا در بیارین که یه وقت یکیشون صدای گز یا خفه نده و اگر داد دستتون رو اصلاح کنید و طوری اکورد بگیرین که تک تک سیم ها صدای شفاف بدن . نکته ی سوم انگشت هاتون رو هم زمان بذارید و بردارید . اوایل اصلا مهم نیست سرعتتون چقدره ! مهم اینه که هم زمان بیان و برن انگشتا حتا اگه اوایل 10-20 ثانیه این پروسه و تمرکز کردنش طول بکشه...بذارین...بردارین...بذارین...بردارین...کم کم اتوماتیک انگشتاتون به الگوی آکورد عادت می کنن.

چون توی یه آهنگ فرصت نداریم انگشتا رو یکی یکی سر جای خودشون بذاریمو ریتم رو بهم بزنیم! اگر توی گروه بنوازین ریتم ساز کوبه ای راه خودش رو میره و منتظر عوض کردن آکورد گیتاریست نمی شه! ...پس انگشتا باید همزمان با هم جابجا شن . اینو حتما جدی بگیرین چون اگر عادت کنین به تک تک گذاشتن و برداشتن انگشتا بلاااااخره یه جا تو یه آهنگ گیر می افتین !

در اخر هم در مورد سرعت ... انسان ذاتا عجول و بی صبره ! شما اگه الگوی صحیح و استاندارد انگشتا،با هم گذاشتن و برداشتن و ... رو رعایت کنین بدون اینکه متوجه بشین سرعتتونم می ره بالا ! نه تنها برای اکورد بلکه تو ریتم نوازی و ملودی نوازی هم این اصل یعنی افزایش ناخوداگاه سرعت صادقه ! پس اگاهانه سرعتتون رو بالا نبرین ! فقط روی رعایت کردن اصول تمرکز کنین هر چی بیشتر روون بشه دستتون به همون نسبت سرعتتونم زیاد می شه خود به خود .

امیدوارم نوشته هام مفید بوده باشه براتون . اگه بازم سوالی داشتید در خدمتتون هستم .

ghazal چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام و وقتتون بخیر.واقعا ممنونم بابت نوشته های خوبتون.خیلی تاثیر گذار بودن و تا حدودی خیلی امید وار شدم ک بی استعداد نیستم ممنون از سایت خوبتون

سلام وقتتون بخیر!
خواهش میکنم ممنون از شما بابت نظرات دلگرم کنندتون .
پس اصلا سست نشید و بدونین دیر یا زود داره ولی نهایتا موفق میشین و به جمع کسانی که یه گیتار صرفا دکوری تو خونشون دارن نخواهید پیوست !این فقط یه غرباله و شما ازش رد خواهید شد .

موفق باشین :)

Ayda جمعه 10 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام من تا حالا کلاس گیتار نرفتم ولی میخواهم شروع کنم برم ب نظرتون چه مدت زمانی حدودا طول میکشه یاد بگیرم؟؟ راستش من چند جا سر زدم بعضی ها گفتن تو 2 ماه 3 سبک تضمینی یاد میدیم بعضی ها گفتن 4 ماه 5 ماه حالا من موندم چکار کنم
بعد در کنار درس و مدرسه میشه گیتارم تمرین کرد یا نتیجه ی خوبی نداره؟؟؟
شما خودتون آموزش میدید؟
ممنون میشم جواب بدید

سلام دوست عزیز.

سوالتون کاملا بستگی داره به میزان تلاش و تمرین و علاقتون.

زمان یادگیری یه بازه هست نه عدد مطلق که بین هنرجوهای مختلف فرق داره و بسته به میزان پشتکارشون در انجام تمرین هاست. تو هنرجوهای پرتلاش و علاقه، رسیدن به سطحی که بتونن آهنگ های ساده (سلطان قلب ها، اگه یه روز بری سفر و ...) بزنن شاید 1 یا 2 ماه زمان ببره! و تو هنرجوهایی که علاقه ای ندارن و روزی نیم ساعت تمرین رو تو اولویت نمی ذارن شاید یک زمان خیلی طولانی رو شامل بشه.
کاری که شما باید بکنین اینه که اصلا عجله نکنید. گیتار اوایلش چندجا گیرتون می ندازه ولی اگر از سد های اولش رد بشید خیلی خیلی سریع اوج می گیرین.تنها راهش هم تمرینه. پس فعلا قید زمان رو بزنین و به تمرین فکر کنین. روزی 20-30 دقیقه هم کافیه براش!!
در مورد سبک... اینکه گفتن تو 2-3 ماه تضمینی یاد می دیم احتمالا منظورشون در سطحی بوده که صرفا بزنین و بخونین آهنگای ساده رو. اگر بخواین حرفه ای کار کنین یک سبک خاص رو شاید سال ها مشغول یادگیری باشین! پس این فکر که کل گیتار رو در 3 ماه یاد بگیریم فکر اشتباهیه. بعد از 2 سه ماه شما صرفا به یک سطح پایه می رسین نه یادگیری یک سبک.
پس حتما در مورد سبک و چیزی که قراره بهتون آموزش بدن آگاهی داشته باشید که گیر استادنما ها نیفتید!

در کنار درس و مدرسه هم بله چرا که نه!؟ عرض کردم ایده آلش هر روز روزی نیم ساعته ولی یک روز در میون هم خوبه. البته بعضی تکنیک ها و مباحث تمرین بیشتری می خوان و بعضی به همون نسبت کم تر. اما بله می شه تمرین کرد و هر تمرینی هم نتیجه ی خوبی داره.

آموزش که راستش در سطح آموزش دادن نیستم! ولی اگر رفع اشکال یا آموزش و توضیح مبحث خاصی مد نظرتون بود در خدمتم :)

Ayda جمعه 10 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 06:01 ب.ظ

سلام من تا حالا کلاس گیتار نرفتم ولی میخواهم شروع کنم برم ب نظرتون چه مدت زمانی حدودا طول میکشه یاد بگیرم؟؟ راستش من چند جا سر زدم بعضی ها گفتن تو 2 ماه 3 سبک تضمینی یاد میدیم بعضی ها گفتن 4 ماه 5 ماه حالا من موندم چکار کنم
بعد در کنار درس و مدرسه میشه گیتارم تمرین کرد یا نتیجه ی خوبی نداره؟؟؟
شما خودتون آموزش میدید؟
ممنون میشم جواب بدید

سلام دوست عزیز.

سوالتون کاملا بستگی داره به میزان تلاش و تمرین و علاقتون.

زمان یادگیری یه بازه هست نه عدد مطلق که بین هنرجوهای مختلف فرق داره و بسته به میزان پشتکارشون در انجام تمرین هاست. تو هنرجوهای پرتلاش و علاقه، رسیدن به سطحی که بتونن آهنگ های ساده (سلطان قلب ها، اگه یه روز بری سفر و ...) بزنن شاید 1 یا 2 ماه زمان ببره! و تو هنرجوهایی که علاقه ای ندارن و روزی نیم ساعت تمرین رو تو اولویت نمی ذارن شاید یک زمان خیلی طولانی رو شامل بشه.
کاری که شما باید بکنین اینه که اصلا عجله نکنید. گیتار اوایلش چندجا گیرتون می ندازه ولی اگر از سد های اولش رد بشید خیلی خیلی سریع اوج می گیرین.تنها راهش هم تمرینه. پس فعلا قید زمان رو بزنین و به تمرین فکر کنین. روزی 20-30 دقیقه هم کافیه براش!!
در مورد سبک... اینکه گفتن تو 2-3 ماه تضمینی یاد می دیم احتمالا منظورشون در سطحی بوده که صرفا بزنین و بخونین آهنگای ساده رو. اگر بخواین حرفه ای کار کنین یک سبک خاص رو شاید سال ها مشغول یادگیری باشین! پس این فکر که کل گیتار رو در 3 ماه یاد بگیریم فکر اشتباهیه. بعد از 2 سه ماه شما صرفا به یک سطح پایه می رسین نه یادگیری یک سبک.
پس حتما در مورد سبک و چیزی که قراره بهتون آموزش بدن آگاهی داشته باشید که گیر استادنما ها نیفتید!

در کنار درس و مدرسه هم بله چرا که نه!؟ عرض کردم ایده آلش هر روز روزی نیم ساعته ولی یک روز در میون هم خوبه. البته بعضی تکنیک ها و مباحث تمرین بیشتری می خوان و بعضی به همون نسبت کم تر. اما بله می شه تمرین کرد و هر تمرینی هم نتیجه ی خوبی داره.

آموزش که راستش در سطح آموزش دادن نیستم! ولی اگر رفع اشکال یا آموزش و توضیح مبحث خاصی مد نظرتون بود در خدمتم :)

Ayda دوشنبه 13 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 08:44 ب.ظ

خیلی ممنون بابت جواب و راهنماییتون در ضمن من ی سوال دیگه هم داشتم میخواستم بدونم از همین جا میشه با شما در ارتباط بود برای رفع اشکال گیتار و سوال و.... یا از طریق تلگرامم میشه؟

خواهش میکنم.

بنده هم اینجا هستم برا پاسخ به سوالات هم ایمیل.

ایمیلم هم هست تو پست ثابت از اون طریق هم می شه و سریع تره چون ایمیل که بیاد برام نوتیفیکیشن میذاره و پاسخگوییش راحت تره.

اگر هم مثلا برا تکنیک یا الگوی خاصی نیاز به کلیپ یا نت داشته باشین تو تلگرام هم میتونم بفرستم و اونجام پاسخگو هستم.

پارسا جمعه 29 دی‌ماه سال 1396 ساعت 04:50 ب.ظ http://www.parsamashofi .com

سلام من دارم گیتار می خرم ولی با حرف های مردم ویالون هم به دلم نشست
ومی ترسم گیتار هیچ موزیک باحالی نداشته باشه و می تر سم سخت باشه
و ویالون موزیک های باحالی داره و اون هم می ترسم سخت باشه
واینو می دونم که سختی و اسونی گیتار و ویالون یکی است

لطفا به من راهنمایی


من 15 سالمه

سلام پارسای عزیز. در پست پاسخ به سوالات (1) که اخیرا منتشر شده کامل پاسخ دادم.

پارسا جمعه 29 دی‌ماه سال 1396 ساعت 04:50 ب.ظ http://www.parsamashofi .com

سلام من دارم گیتار می خرم ولی با حرف های مردم ویالون هم به دلم نشست
ومی ترسم گیتار هیچ موزیک باحالی نداشته باشه و می تر سم سخت باشه
و ویالون موزیک های باحالی داره و اون هم می ترسم سخت باشه
واینو می دونم که سختی و اسونی گیتار و ویالون یکی است

لطفا به من راهنمایی


من 15 سالمه

سلام پارسای عزیز. در پست پاسخ به سوالات (1) که اخیرا منتشر شده کامل پاسخ دادم.

هستی یکشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 03:40 ب.ظ

سلام
من بعد از یه ماجرایی به خوانندگی علاقه پیدا کردم و از اونجایی که نیاز به یاد داشتن یه سازی داشت من با در نظر گرفتن علاقه ای که به گیتار داشتم این ساز رو انتخاب کردم. و اون موقع بود که میخواستم سبک انتخاب کنم از اونجایی که برای خوندن سبک پاپ به کار گرفته میشه این سبک رو خواستم برم ولی پدر و مادرم لازم دونستن که تحقیق کنیم...
و چون که من ۱۲ سالمه همه ی اساتید و... گفتند که پاپ برای سن من اتلاف وقته و به همین خاطر من یه ترم کلاسیک رفتم و الان ۳ ماه از پایان ترم اولم میگذره و از کلاسیک زده شدم ولی باز هم علاقم به خواندن و نواختن گیتار پا برجاست
از نظر شما من الان به گیتار کلاسیک ادامه بدم یا پاپ رو شروع کنم؟
لطفا این رو در نظر بگیرید که من از نواختن تنها خسته و زده شدم
ممنون میشم جوابمو بدید

سلام. هستی جان سوال شما رو در پست پاسخ به سوالات (2) که اخیرا منتشر شده مفصل نوشتم.

هستی یکشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 03:45 ب.ظ

میشه تکنیک بلوز در خوندن رو توضیح بدید

راستش چندان سررشته ای از خوانندگی ندارم! ولی در مورد سبک بلوز در گیتار و گام ها و تکنیک ها می تونم اطلاعاتی بهتون بدم!

M.B دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 02:06 ق.ظ

مثل اینکه بعضی از گیتاری ست ها به ویولن علاقه مندند!
راستش من ۴ ساله که ویولن میزنم استادم فوق العاده سخت گیره و واقعا منو زده کرده به طوری که به ایتعدادم شک کردم...
همه میگن که استعدادشو داری ولی من راستش به خوندن خیلی علاقه دارم و چند وقته که تصمیم دارم در کنار ویولن گیتار بزنم نی دونم باید روی ویولن تمرکز کنم ولی خستم کرده

دوست عزیز به زودی یه پست مفصل در این مورد خواهیم داشت!!

پریناز جمعه 29 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 12:46 ق.ظ

اونیکه این متنو نوشتی نمی دونم کی هستی ولی هر کی هستی دمت گرم بهم روحیه دادی ممنون❤

سپاس از شما امیدوارم همیشه موفق باشین!

Aida شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 12:28 ب.ظ

سلام ممنون از توضیحات خوبتون، واقعا بهم انگیزه داد ولی باز بین تنبک(ساز های کوبه ای) یا گیتار موندم ،میشه لطفا راهنماییم کنید ؟!

دوست عزیز این مورد کاملا سلیقه ایه و بدیهیه که راهنمایی بنده به عنوان نوازنده گیتار ، جهت داره!

خب توی سازای کوبه ای ما نت با صدای مشخص نداریم. ضرب های مختلف رو داریم ولی نمیتونیم بهشون صداهایی مثل دو، ر،می و ... نسبت بدیم! توی سازهای کوبه ای، ریتم خوانی اهمییت دوچندان داره و شما سریعا وارد میزان های پیچیده تر میشید و ... .

توصیه بنده دنبال کردن علاقه ی شخصیتون و دیدن اجراها ی مختلف در یوتیوب هست.

Sarina سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 04:28 ب.ظ

سلام ببخشد وقتتون رو میگیرم
من 4 سال پیانو رفتم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم و هر روز پسرفت کردم و الان هم ازش زده شدم‌ و دیگه دوست ندارم ادامه بدم .
به نظر شما من میتونم گیتار رو شروع کنم و در گیتار موقع شم .

سلام دوست عزیز وقتتون بخیر.
به نظر بنده چیزی که اهمیت داره و مهمه اینه که باید ببینیم این چهار سال پیانو به که شکل گذشته؟ مجازی یا حضوری؟ استادتون چه روشی داشته؟ قطعه محور اموزش دیدین (یعنی فقط آهنگ کار کردین) یا یک اموزش همه جانبه (اعم از تئوری، تکنیک و ...) داشتید؟ کم و کیف تمریناتتون چطور بوده؟ دانشجو یا شاغل هستید و ... اینا همه مواردی هست که باید روش بحث بشه تا بتونیم آسیب شناسی کنیم و بر پایه اون دررمورد اینده برنامه ریزی کنیم.

پریا پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 06:52 ب.ظ

من بین پیانو و گیتارموندم به نظر شما کدوم بهتره

درود دوست عزیز. چیزی که اهمییت نداره نظر خود شماست. من طبیعتا به گیتار علاقه دارم و شاید ناخودآگاه و ناخواسته در برابر سازهای دیگه جبهه گیری کنم.

کار خوبی که می تونین بکنین اینه که اثار مختلفی از هر دو ساز رو در سبک های مختلف گوش بدین، با نوازندگان سبک مورد علاقتون صحبت کنین (یا اساتید) و از سختی ها مطلع بشید.

پیانو تا جایی که من اطلاع دارم نت هاش در دو کلید مختلف هستن (مثل اینه که دو تا کیبورد با دو زبان مختلف برای شما بذارن و شما روی هر دوش همزمان تایپ کنین! نواختن همزمان با هر دو دست)، پدال داره که باید همزمان و هماهنگ با دست حواستون به پاها و پدال هاتون باشه. نیاز شدید و واضحی به نت خوانی وجود داره یعنی باید خیلی روی نت خوانی و تئوری موسیقیتون وقت بذارید.

گیتار اما بسته به سبکش چالش های متفاوتی ارائه می ده. اگر در سبک کلاسیک بنوازید تقریبا مثل پیانو باید حواستون به دو سیستم متفاوت از هم باشه: سیم های بم و سیم های زیر. هر سیم خط خودش رو طی می کنه و در عین حال وابسته به سیم دیگری هست.
اگر به سبک فلامنکو برید باید حسابی روی تکنیک و هماهنگی دست و البته تئوری و فرم شناسی نسبتا سنگین موسیقی فلامنکو کار کنین. هر فرم و دستگاه، ریتم خاصی داره و هارمونی مشخص و ... .

در کل خیلی به سبک بستگی داره و نهایتا همه چیز به سلیقه ی شما برمیگرده. فقط می تونم بگم سمت چیزی که بهش علاقه ندارین یا کم تر علاقه دارین نرین. چون ذهنتون مدام پیش سازیه که بهش علاقه ی بیشتری داشتین.

Fatemeh چهارشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 11:26 ب.ظ

سلام من بین گیتار و تنبک موندم و هر دوی اون رو دوست دارم نمیدونم باید چیکار بکنم اگه میشه راهنمایییم بکنین و میخوام هر چه زود تر یکی از این دو رو انتخاب بکنم و این که ما آن کلاس تنبک را دوره هاشو بگذرونیم میتونیم گیتار را هم بعدش یا هم زمان یاد بگیریم ؟؟؟؟

درود دوست عزیز.
ببینید تنبک یک ساز کوبه ایه و گیتار یک ساز زهی. تنبک فقط ریتم و ارزش های زمانی درش اهمیت دارن. اصطلاحا ساز بدون ارتفاعی هست یعنی صداهایی تحت عنوان دو - ر - می - فا - سل - لا - سی نداره و در اون فقط زمان هر ضرب و شدت و ضعف و جنسش مهمه.
گیتار نه اما، علاوه بر زمان هر نت، صدای نت هم اهمییت پیدا می کنه. چون هفت صدای اصلی موسیقی درش وجود داره.

بله شما می تونید گیتار رو در کنار تنبک یاد بگیرید چرا که مبانی تئوری ریتم و وزن خوانی در هر دوی اونا یکسانه (البته در گیتار به مفصلی تنبک بررسی نمی شه). اما قبلش مطمئن بشید که برای تمرین هر دو زمان کافی در اختیار دارید.

هستی دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام و وقت بخیر
من چند وقتیه که به رفتن به کلاس گیتار علاقه مند شدم ولی بازم تردید دارم که برم و این هنر رو ادامه بدم یا زده خواهم شد

درود دوست عزیزم. همه چیز به خود شما بستگی داره. برای اینکه بتونم بیشتر راهنماییتون کنم لازمه بدونم مبنا و اساس علاقه شما به گیتار چیه؟

PARMIS جمعه 2 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 06:24 ب.ظ http://hanigolparvar11@gmail.com

گیتار کلاسیک صدای بهتری داره یا اکوستیک؟
میشه کمی در مورد سوم توضیح بدید؟

درود دوست عزیز. از شانس شما بعد از چندین ماه دقیقا امروز کامنتتونو دیدم.
ببینید صدای بهتر و بدتر نداریم، چون پسندیدن جنس صدا کاملا سلیقه ایه! مثلا من نوعی از صدای تار متنفرم! ولی این سلیقه من و اقتضای ساختار مغز منه! بنابراین در مورد بهتر بودن صدا تنها کمکی که ازم برمیاد اینه که بهتون بگم تشریف ببرید تو اپارات یا یوتیوب اجرای نوازنده های مختلف رو با هر دو ساز و در تمام سبک هاش (پاپ، کلاسیک، کانتری،بلوز و ...) بشنوید.
این از این...
مورد سوم اما! من دهه هفتادی هستم. اواسط دهه هشتاد، زمانی که گلزار گیتاریست گروه آریان بود، یه تبی همه رو گرفت که صرفا با استایل گلزار حال کرده بودن و هوس گیتار به سرشون زد! بدون اینکه اصلا بدونن دقیقا کدوم صدای کنسرت یا یک ترک اهنگ گروه اریان صدای گیتاره! این اصلا جای پای محکمی نیست که یه نفر بخواد بابتش تصمیم بگیره که یه ساز رو شروع کنه! به قول خارجیا، ایزی کام، ایزی گو!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد