گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

آشنایی کلی با ساز گیتار

سلام. 

امروز چند خطی درباره گیتار می نویسم؛یه معرفی کلی.انشالله تو پست های آینده به معرفی تک تک اجزای این ساز هم خواهیم پرداخت. 

 

گیتار یه ساز زهیه.زه یعنی سیم.وقتی میگیم ساز زهیه یعنی گیتار سازیه که اصوات و صداها تو اون با به ارتعاش در اوردن سیم ها تولید میشن. 

گیتار یه ساز نسبتا قدیمیه.بین اساتید داخلی سر این جریان که گیتار یه ساز ایرانیه یا غیر ایرانی اختلاف نظره. 

یه عده میگن چون واژه "تار" توش بکار رفته حتما به نحوی از پارس منشا میگیره. 

و بعضیا هم میگن منشا گرفته از اسپانیاست.  

من خودم میگم منشا این ساز اسپانیاست.گیتار  تقریبا بخشی ازفرهنگ اسپانیا به حساب میاد.مثه کشور خودمون که تار و سه تار و سنتور و ... سازهای اصیلش حساب میشن؛ولی چرا گیتار جهانی شده؟و چطور خودش رو با تاریخ همراه کرده؟  

علت این امر گسترده بودن محدوده صوتی گیتاره؛یا بهتر بگم؛میشه نواهای بسیار مختلفی رو با این ساز زد.و این امر باعث شده که هر ملت مطابق سلیقه و فرهنگ خودشون از گیتار بهره مند بشن. 

برای همینه که سبک های بسیار مختلفی در گیتارنوازی تو جهان وجود داره. 

 

بیایم سراغ ایران!: 

تو ایران سه سبک بیشتر از بقیه شناخته شده هست.یعنی دست کم هر فرد تو زندگیش یک بار هر کدوم از این سبک ها رو شنیده: 

 

سبک کلاسیک(Classic):سبک آکادمیک گیتار ,سبک استاندارد آموزش گیتار تو آموزشگاه ها؛شما هر جای دنیا که بری سبک کلاسیک رو به عنوان سبک آکادمیک قبول دارن.موسیقی های این سبک آرامش بخش و گوش نوازه.و معمولا متد های آموزشش هم در همه جا مشابهه. 

به عنوان یه سبک برای شروع کار سبک خوبیه و مباحث بسیار غنیی داره. 

 

 

سبک پاپ(یا مردمی-POP):پرطرفدار ترین سبک گیتار در ایرانه.از اسمش معلومه؛یه سبک مردمیه برای خوندن ترانه های کوچه و بازاری هم به کار میره.بنده هم تو این رشته تعلیم میبینم!بعضیا سبک های مثه بلوز یا جاز رو هم زیر مجموعه سبک پاپ می دونن. 

خواننده هایی که تو شبکه های مختلف گیتار به دست میخونن نوازنده پاپ هستن.  

برای شروع کار ایده آله و خیلی زود نوازنده رو به نتیجه مطلوب می رسونه.

 

سبک فلامنکو(Flamenco):فلامنکو جزیی از فرهنگ اسپانیا محسوب میشه؛برای همین یه سبک از اون تو گیتار هم داخل شده.خیلی ها به این سبک میگن فلامینگو!!اصلش فلامنکو هست.یه سبک خاصه که بنده خیلی ازش اطلاع ندارم؛ولی میدونم برای شروع کار نمی تونه سبک خوبی باشه.تو ایران شناخته شده هست ولی نوازندگان این سبک خیلی کمتر از کلاسیک یا پاپ هستن. 

 

 

 

یک نوازنده فلامنکو:  

 

 

  

یک قلاده فلامینگو!: 

برای کسایی که میخوان نوازندگی رو شروع کنن...

سلام 

 

این متن رو می نویسم برای کسانی که قصد دارن نوازنده گیتار بشن؛چیزایی رو می نویسم که بهتره بدونید. 

 

اول: 

 از همه اینکه تحت تاثیر حرف های افراد قرار نگیرید.یک سری حرف ها و باور های غلطی هست که ب:ین همه جا افتاده و همه قبولش دارن.مثلا این که همه میگن گیتار سخته و ویولن سخته و کیبورد(ارگ) آسونه و فلوت آسونه و ... . 

اول از همه باید بدونید اگر تمرین هایی که بهتون میدن رو انجام ندید یه بلز ساده 7 نتی که مخصوص بچه هاست هم براتون سخته.و بر عکس؛اگه تمرین ها رو به خوبی انجام بدید؛اون قدر پیشرفت می کنید که خودتون کف میکنید! 

پس اگه گیتار رو به عنوان ساز انتخاب کردید؛خیلی اهمییتی به حرف دوستان یا بقیه که میگن ساز سختیه و اصطلاحا صداش در نمیاد و ... توجهی نکنید.  

خودتون بخواید کافیه! ارده کنید تمرین ها رو انجام بدید خودتون از اینکه میگن گیتار سخته خندتون میگیره.

 

دوم: 

 اینکه بعضیا میگن مثلا اول برو یه ساز آسون تر که تئوری موسیقی رو یاد بگیری بعد برو گیتار؛دقت کنید که تئوری موسیقی برای همه سازها یکسانه.البته سازهای ضربی (مثه تمبک؛درامز؛پرکاشن و ...) بحثشون جداست.ولی تئوری که تو گیتار به شما یاد میدن همونه که به یه هنرجوی سه تار و کیبورد و ویولن یاد میدن.پس همون گیتار رو برید به صرفه تره! 

 

سوم:  

رو برای کسایی می نویسم که از فیگور گیتاریست ها خوششون میاد!! 

اگه به هوای ژست یه گیتاریست بنده خدا می خواید گیتار یاد بگیرید که ژست اون رو داشته باشید،باید بگم خیلی به جایی نمی رسید!امتحان کنید. 

 

چهارم: 

اگه از اون دسته افرادی هستی که آموزش و استاد رو قبول ندارن و به اصطلاح میخوان گیتاریست تجربی باشن(یعنی اینقدر تو خونه خودشون بنوازن تا گیتاریست بشن)؛هیچ مانعی نداره.البته به شرطش!!شرط چیه؟؟شما میتونید کتاب و سی دی آموزش بگیرید و از رو اون کار کنید به شرطی که حداقل یکبار پیش یه استاد برید تا تمرین ها تون رو تایید کنه و اشتباهاتتون رو بگه.(اگه اشتباه یه تمرین رو انجام بدید و با همون اشتباه مبانی بالاتر رو یاد بگیرید,رک بگم بدبخت می شید!!!) 

 

 

این چیزایی بود که من آماتور تا حالا فهمیدم و تجربه کردم!  

 

یه جمع بندی بکنم!: 

  

1 و 2:اگر اراده داشته باشید و تمرین کنید؛هیچ اشکالی نداره که ساز گیتار رو برای شروع کار موسیقی انتخاب کنید.کی گفته سخته؟!؟ 

 

3:از روی هوا و هوس و اینکه گیتار کلاس داره ؛گیتار رو انتخاب نکنید! 

 

4:می تونید خودتون تو خونه هم گیتار یاد بگیرید به شرطی که هر چند وقت یکبار برید پیش یه استاد یا آدم وارد که کارتون رو تایید کنه.

  

تو پست های آینده درباره ساز گیتار بیشتر خواهم گفت. 

 

موفق باشید!

یا لطیف!

یا لطیف!... 

هزاران عبارت برای شروع یک گفته داریم؛و شاید بیشتر؛ولی معنی همه اون ها یک چیزه؛ذکر یاد خدا! 

 

بذارید اول درباره خودم و هدفم از ایجاد این وبلاگ صحبت کنم؛ 

من یه بنده خدام مثه 75 میلیون نفر دیگه تو کشور عزیزمون. 

نمی دونم از کی به موسیقی علاقه مند شدم؛ولی مهم اینه که علاقه مند شدم؛خصوصا به گیتار.اینکه بر من چه رفت تا بلاخره تونستم یه گیتار بگیرم؛بماند.  

ولی قبل از خرید درباره گیتار تو اینترنت یه سرچ انجام دادم؛نه فقط شناخت تئوری گیتار؛بلکه همه چیز درباره گیتار؛ 

می گفتم؛سرچ کردم؛به هر وبی که برخوردم دیدم یه نوازنده کاملا حرفه ای نویسندشه؛جایی برای آماتور هایی مثه من نبود!اون سایت ها جای حرفه ای ها بود. 

 

من تصمیم گرفتم وبی رو ایجاد کنم که یه نوازنده فوق آماتور(که خودم باشم!) نویسندش باشم. 

 

به علت مشکلات مدارس و تحصیل با اینکه چند ماه از گیتار خریدنم گذشته بود اقدام به یادگیری نکردم؛تا اینکه تابستون رسید و منم شروع کردم به تعلیم دیدن؛در رشته گیتار پاپ! البته از هفته پیش!

 

خیلی خیلی شلخته حرف زدم!به طور خلاصه تصمیم دارم چیزایی که هر جلسه از گیتار یاد میگیرم رو اینجا براتون بذارم؛به زبون ساده!در واقع این وب یه چیزیه بین یادداشت روزانه و آموزش!قدم به قدم با یه آماتور! 

 

تو پست های آینده بیشتر می نویسم!