گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

نام گذاری انگشتان دست

سلام 

تو ساز گیتار نامگذاری انگشتان خیلی مهمه؛چرا که تو آموزش آرپژ و ریتم(بعدا توضیح میدم) از اسم انگشتان استفاده میشه؛تو گیتار انگشتان هر دو دست نامگذاری دارن.دستی که سیم ها رو به ارتعاش در میاره با حروف انگلیسی و دستی که نت ها رو روی فرت بورد میگیره با اعداد اسمگذاری می کنن.تصویر زیر بهتره توضیح میده: 

 

 

 

این تصویر برای گیتاریست های راست دست صدق می کنه. 

 

انگشت های دست راست رو به ترتیب از شصت P نامگذاری می کنن و الی اخر 

 

به انگشت آخر که تو تصویر d نامگذاری شده؛انگشت x هم میگن.می تونید نام این انگشتان رو با الگوی pimax (پیمکس) حفظ کنید.p انگشت شصت؛i اشاره؛m وسط و a هم حلقه هست. 

 

انگشت ایکس کلا در سبک پاپ و کلاسیک کاربردی نداره؛ولی تو سبک فلامنکو برای اجرای "گلپ" ازش استفاده می کنن اونم تو ریتم.به این صورت که تو بازه های زمانی معین با ناخن انگشت ایکس یه تق روی صفحه گیتار میزنن!! 

حالا اینکه چطور با این الگوی پیمکس ارپژ و ریتم یاد میگیرد رو در اخر میگم. 

 

 

دست چپ خیلی اهمیتی نداره(من میگم!!!شما نشنوید!!دست چپ هم کاربرد داره برای بررسی نمودار آکورد ها؛چون با شماره انگشت ها روی فرت بود مشخص میشن!)انگشت اشاره شماره یک هست؛وسط 2؛حلقه 3 و انگشت کوچولو هم 4.اینجا بر عکس دست راست؛شصت کاربردی نداره؛برای همین بهش انگشت 0 میگن.البته نه که کاربردی نداشته باشه ها!!انشگت شصت پشت فرت برد مستقر میشه و اگه نباشه اون چهارتای دیگه هیچ غلطی نمی تونن بکنن!ولی تو نت گیری شصت نقشی نداره و بیشتر تو جبهه پشتیبانیه... 

 

 

اینم تو پرانتز بگم که تو گیتار های الکتریک و اکوستیک که عرض دسته کوتاه تری نصبت به استیل کلاسیک دارن انگشت شصت از لحاظ نت گیری سیم 6 رو مورد عنایت قرار میده! 

 

 

تصویر زیر هم کاربرد نام انگشتان صرفا در یادگیری ارپژ (که هم بچه های پاپ و هم کلاسیک باید بلد باشن) رو نشون میده.



 

 

یه توضیح هم بدم؛خیلی کم! 

تو عکس بالا مجموعه ای از شیش تا خط رو میبینید که روشون با نام های انگشت ها ,و عدد  نام گذاری شده.این خطوط حامل نیستن؛به این خط ها میگیم سیستم "تبلچر" که صرفا سیستمیه برای گیتار.سیم ها از پایین به بالا نمایانگر 6 سیم گیتار هستن. 

 

من برای مثال  آخرین شکل تصویر بالا  رو براتون نوضیح میدم:

یه نکته ! خواهشن خودتون رو درگیر نواختن قطعه ی بالا و اینکه ریز به ریز اجزاش چیه و چه آهنگیه نکنین . هدف این پست اینه که با سیستم تبلچر آشنا شین نه اینکه از الان باهاش آهنگ بزنین .


گفتیم سیم ها از پایین به بالا نماینگر شش سیم گیتار از بالا به پایین هستن!!  

 

می بینیم که روی خط اول که سیم یک باشه نوشته 7 ! یعنی چی ؟ یعنی اینکه فرت هفتم از سیم 1 رو با دست چپ بگیریم ! زیرشم نوشته a ! یعنی فرت 7 رو که گرفتیم با انگشت a سیمشو بنوازیم ! دقت کنین تو این شکل چون 7 روی خط اول نوشته شده جا نبوده و a رو روی سیم 2 کشیده ! ولی منظورش همون سیم 1 هست .

روی سیم 2 نوشته 0 ! یعنی هیچ فرت خاصی رو نگیریم ! زیر 0 حرف m رو مشخص کرده ! یعنی سیم 2 رو با انگشت m بزنیم . بازم چون جو نبوده m رو روی سیم 3 نوشته وگرنه جای اصلیش روی سیم 2 هست و باید اونجا نوشته بشه .

 سیم 3 قضیش مشابه سیم 2 هست با این فرق که با انگشت i باید بنوازید .

سیم 4 و 5 هیچی ! نه نت خاصی رو باید گرفت و نه سیم هاشو نواخت ...

ولی سیم 6 ... یه 0 نوشته شده روش که یعنی هیچ فرتی رو نگیر !(فرت 0) و انگشت p هم مشخص شده کنارش ... یعنی با p بزن ! همین !


اینم دلم نمیاد نگم ... وقتی دو تا عنصر و عدد تو تبلچر زیر هم نوشته میشن یعنی همزمان هستن . مثلا تو شکل فوق ، اول تبلچر ، فرت 7 از سیم 1 با انگشت a و سیم 6 به صورت آزاد با انگشت p باید همزمان نواخته شن چون زیر هم هستن !

نقطه ی کنار p چیه ؟ اون سه هایی که اون بالا نوشته شدن ؟ این آهنگ چیه ؟ فعلا اهمییتی نداره ! بعدا بهش می رسیم . هدف این بود که بدونین:

تبلچر 6 خط نمایش دهنده ی شیش سیم گیتاره . از پایین به بالا = از سیم 6 تا 1

عدد های روی تبلچر نشونه ی فرتیه که باید گرفته بشه . 1 : فرت اول ، 5 : فرت پنجم ، 0 : فرت خاصیو نگیر و سیم رو ازاد بزن و کلن بیخیال دست چپ!

حروف روی سیم ها نشون دهنده ی انگشتی از دست راسته  که باید اون سیم رو باهاش بنوازیم .


خسته نباشین !

نظرات 10 + ارسال نظر
علی شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:36 ب.ظ http://injahamechidarhame.mihanblog.com

salam linket kardam
chera inghad khodeto mipichoni yedafe bego 3ta sim bus ba angosht p sim sol ba angosht i sim la ba angosht m va sim si ba angosht a
badesham to hame ja in javab nmide bazi ja ha hast ke az teknik tekiye bayad estefade bekoni ke in javab nmide
rasti dost dashti belinam

سلام!مرسی :)

من نپیجوندم که!!برام راحت تر هم بود اینطوری که گفتی بگم!ولی خب من می خوام قدم به قدم هر طور خودم یاد گرفتم اینجا بذارم و خود من هم موقع یاد گیری به نحوی پیجونده شدم!!

اونموقع که نمی دونستم سیم سل و لا و سی چیه!!

اسد سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:27 ب.ظ http://WWW.QUJE.BLOGFA.COM

سلام لطف داری.بسیار سپاسگزارم. وبلاگ خودت قشنگ تره.

سلام بر شما!ظاهرا علاوه بر طبع شاعرانه و شوخ ؛تو شکست نفسی هم به شدت دست دارید!
در برابر اشعار شما این وبلاگ پشیزی هم نمی ارزه.لطف دارید.

موج چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 03:20 ب.ظ http://www.DORSA06.blogfa.com

سلام اینو بخونید:
البته من ننوشتما یکی برام فرستاده
ممکنه مسخره به نظر بیاد ولی واقعا اتفاق میافته!می خوای صورت کسی رو که واقعا دوست داره ببینی؟اینو به 10 نفر بفرست بعد برو به ادرس
http://amour-en-portrait.ca.cx/(این یه بازی فرانسویه)صورت کسی که دوست داره ظاهر میشه خطر سوپریز شدن!(تقریبا 90%شبیه)من خواستم این بازیو دور بزنم مستقیما رفتم به اون ادرس گفت اینطوری نمیشه باید به10نفر بفرستیش نمیدونم چه طوری فهمید.
خوب وقتی دیدیش یادت نره به ما بگی موفق شدی

سلام.
مرسی لطف کردی.می فرستم برای 10 نفر ولی شخصا امتحان نمی کنم!اعتقاد ندارم.

ترجیح میدم کسی که دوستم داره رو واقعا ببینم تا تو یه سایت!و اگه قرار نیست واقعا ببینمش دیدن عکس 90 درصد شباهت چه سودی داره؟

موفق باشی

مسعود شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:36 ب.ظ

بسیار عالی بود برا آملتوراسخته مث خود من ولی از هچی بهتره اگه وقتشو داری ادامه بده ی کلمه شم بدره یکی تو این وضعیت نابسامان بخوره خیلی و قتت خوش

ممنون از لطفتون :) فروتنی می کنید!برای خودمم خیلی سخته!باید رو لحن و بیانم کار کنم :)

فرناز پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:01 ب.ظ

سلام ممنون از آموزشتون و دقیقا موافقم برای اینکه من هنوز سیمهای سل لا سی رو نمیدونم و این آموزش ابتدایی کمک کرد ک بتونم تمرین کنم.

سلام.

واقعا این که از این نوشته های در هم بر هم چیزی یاد گرفتید هوشتون رو می رسونه :)

تابستون حتما بر می گردم و چیزای بیشتری می ذارم!

ستایش چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:05 ب.ظ http://seteloo.blogfa

تدریس بسیار عالی بود ادامه بده

ُسلام!
ممنون دوست عزیز...
چشم به خاطر درس ها خیلی مشغولم ولی چشم :) سعی میکنم باز به روز کنم.

امیرعباس پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 07:25 ب.ظ

دمت گرم ولی یک کم تو اون اخر اشتباه کردی
اگه نمینوشتی خیلی کلاست بالا تر بود ولی در کل دست گلت درد نکنه
موفق باشی

حالا...اومدیم یه مثالی زده باشیم :))

مرسی داداش لطف داری...میگم که بیان و تشریح من افتضاحه دوستان میگن نه :)

مرسی نظر دادی!

تروسکه دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 ق.ظ http://www.trooska.loxbog.com

خیلی خوب و کاربردی بود ممنون دوست من

خیلی ممنون که شرمنده فرمودید!

شانیا دوشنبه 15 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:36 ب.ظ

توضیحاتتون کامله اما تصویری که گذاشتن نشون داده نمیشه

سلام!
احتمالا تصاویر پاک شدن چون مستقیم از گوگل عکسشو گرفتم! تا چند روز آینده جایگزینشون می کنم!

ممنون که یاد اوری کردین!

minoo جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام خسته نباشید
نمی دونم هنوز هم به روز می شید یا نه. این پست متعلق به چند سال گذشته هست . با این حال خواستم بگم متاسفانه اون تصویری که سیستم تبلچر رو توضیح دادید بار نمی شه من داشتم فیض می بردم که یهو حالگیری شد :( میشه دوباره آپ کنین ؟ مرررسی

سلام مینو جان . سلامت باشی .
بله هستیم هنوز ! :)
آقا من اون تصویرو پیدا نکردم ! مجبور شدم یه عکس دیگه بذارم یکم آموزش عمیق تر شد مجبور شدم برا رفع ابهام چیزای بیشتریو توضیح بدم یکم پست تغییر کرد . معذرت میخوام خلاصه ! ولی خب درست شد می تونین بخونین

به چشم کم کم آپ می کنم .
راستی تو پست نظر سنجیمون شرکت کردین ؟؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد