گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

علایم حیاتی!!

دوستان گول تاریخ مطالب قدیمی وبو نخورین !!

من هر روز چک میکنم و پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستم!!

نظرات 4 + ارسال نظر
مریم یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 12:15 ق.ظ

سلام و وقت به خیر
من گیتار الکتریک خریدم. می دونستم از سبکش خوشم میاد، ولی الان تو مراحل اولیه یادگیریش موندم و تئوری و آکورد و ... جذبم نمی کنه. می دونستم یادگیری موسیقی این مراحلو داره ولی مواجه نشده بودم. این به معنای استعداد نداشتنه؟ از کجا می شه فهمید سازی که انتخاب می کنیم به درد ما میخوره و اصلا آدم نوازندگی هستیم یا نه؟ الان احساس می کنم پولمو هدر دادم.

سلام مریم خانوم . وقتتون بخیر !
اول تبریک می گم خرید ساز رو ، گیتار مبارک ! :)

خب نکته ی خوب اول اینکه سبکی شما رو جذب کرده و انگیزه داری ! پس بی هدف و یا برای دلایلی مثل کلاس داشتن یا خوش استایل بودن گیتار الکتریک وارد این عرصه نشدی !

خب شاید بهتره بگیم طبیعیه و ابدا به معنی بی استعدادی نیست و خواهشا این تفکر اشتباه رو دور کنید از ذهنتون ! می دونین چرا ؟
چون خیلی از گیتاریست ها به امید رضا یزدانی شدن و جو ساتریانی شدن و ون هیلن شدن گیتار می خرن و انتظار و ذوق پیشرفت سریع دارن و کارای قوی رو گوش کردن . طبیعه تو برخورد اول با گیتار الکتریک و صدای زمخت و متفاوت با چیزی که شنیدن تا حالا یکممم سرد بشن ! همه سازا همینه !
دوم این که قبول دارم ! تئوری مبحث خشکیه . آکورد مبحث بد قلقیه از نظر عملی و گرفتن صحیح آکورد ها زمان می بره . ولی اینو یادت باشه که اینا همه پیش نیازن برای ادامه ی راه . خصوصا اینکه گیتار الکتریک و سبک هاش بر خلاف تصور عموم که جلف و سبک می بیننشون ، بسیا بسیار مبتنی بر تئوریه ! پس یکم دل به کار بدین و مطمئن باشین که همه ی این ها به کارتون میاد ! هر چند الان به درد نخور به نظر برسه به زودی براتون کاربردی میشه!

فقط یکم اولشو دل به کار بدین ! شما مثل هنرجوی آشپزی می مونین که با هر بار آموزش یه ماده ی جدید در اختیارش قرار داده میشه . طبیعیه که اوایل کار با چهارتا قابلمه و نمک و برنج کار زیادی نمیشه کرد ! کم کم شروع کنین ، نت خوانی که یاد بگیرین آهنگ های ساده رو میزنین ، دستتون روون میشه ، به نت ها و گام ها آشنا میشین و کم کم کم وارد سولو های نوازی های حرفه ای سبک راک و تکنیک ها میشین !
پس لازمه که همین سبک راک رو با آهنگ های ساده ای مثل جینگل بلز یا سلطان قلب ها شروع کنین ! آکورد ها هم همینن ! هر چی بیشتر یاد بگیری آهنگ های بیشتری رو پوشش میدی و کم کم ذوقتون پیشرفت می کنه و انگیزه می گیرین !
اگه مایل باشین یه سری فیلم و کتاب بهتون معرفی می کنم برای شروع کار !

به نظرم همین که علاقه دارین به ساز و سبک یعنی پتانسیل شروع و نوازندگی اون سازم دارین . بقیش بسته به همت و خود باوری خودتون داره که چقد در برابر درد انگشتا برای نت گرفتن و آکورد گرفتن مقاومت کنید و چقد صبر داشته باشین !

هیچ پولیم هدر ندادین فعلا ! فقط یکم هول شدین همین ! صبر به خرج بدین تا کم کم مواد و مصالح بیشتری جمع کنین تو موسیقی و خودتون پیشرفت خودتون رو ببینین!

اگر در مورد هر مبحث تئوری و یا عملی موسیقی هم به مشکلی بر خوردین بنده همینجا در خدمتم .

موفق باشین

مرتضی سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 12:56 ق.ظ

سلام دوست عزیز ! امیدوارم سلامت و خوشحال باشی هرجا هستی
وبلاگت خیلی خوبه مخصوصا برای شروع مباحث گیتار. حقیقتش من میخوام شروع کنم گیتار رو منتها برام مقدور نیست کلاس برم. حالا بنظر شما یادگرفتن و تمرین کورد های اصلی که گفتی بدون کلاس عملیه؟ از اونجایی میپرسم که تو پستایی که اوایل نوشته بودین گفتین ممکنه یادگیری بدون استاد ایجاد اشکال کنه.
و یه سوال دیگه اینکه شما کلا چه گیتاری (آکوستیک) رو برای شروع پیشنهاد میکنی؟ و اینکه گیتار رو آماده که میخرن آیا کوک هست یا باید کوک بشه توسط کسی؟

بی نهایت از لطفت ممنون

سلام مرتضی جان . ممنون امیدوارم شمام همیشه سالم و تندرست باشی .
نظر لطفتونه واقعا ! ممنون از انرژی ها !
خببب ... بله چرا عملی نباشه !؟ کتاب ها و فیلم های مختلفی تو بازار موجوده ! البته فیلم رو توصیه می کنم چون طبیعتا یادگیری ازش وقت و انرژی کمتری می طلبه تا کتاب خوندن ! و البته چون گیتار نوازی یه کار غالبا عملیه کار کردن با فیلم سرعت درک و دریافت شما از نوازندگی رو چند برابر می کنه . اگر مایل بودین فیلم یا کتاب مناسب رو بهتون معرفی می کنم .

در مورد خود آموزی ...
بله تو پست های قبلی هم عرض کردم این موضوع رو . ولی این اشکال و خطا رو میشه تا حد زیادی کاهش داد ! چجوری ؟ مثلا یکم کار کنین و بعد یه جلسه برین پیش یه استاد که صرفا دستتون رو ببینه . یا استاد هم نه ، پیش یه دوست که گیتار می زنه ولو مث من آماتورم باشه به شرط اینکه خودش اصولی آموزش دیده باشه می تونه ایرادات شما رو رفع کنه !

در قالب نوشتار و کلام هم می تونم یه سری نکات رو بهتون بگم که دقت کنید ولی بازم تا حضور و مشاهده ی عینی نباشه یکم درک کار سخته !

و یا اینکه اگر از رو فیلم کار می کنین به دست مدرس دقت کنین و سعی کنین تا حد اااامکان حرکات و پوزیشن و تکنیک ها رو تقلید کنین تا احتمال اشتباه تو پوزیش نواهتن، نشستن و نوازندگیتون پایین بیاد!

البته تو موسیقی تقلید خوب نیست و باید نوآوری داشت ! ولی این یه مورد رو اشکال نداره چون اصول رو می خواین یاد بگیرین!

اما در کل بله شما می تونین غیر حضوری و به صورت خودآموز یاد بگیرین . خود بنده آکورد ها رو اول غیر حضوری یاد گرفتم و بعد پیش استاد رفتم . در حال حاضرم غیر حضوری روی گیتار الکتریک کار می کنم . فقط یه نکته ی خیلی مهم ... حتمن برنامه ی منظم داشته باش . تا استاد و کلاس باشه آدم به نحوی مجبور به تمرینه ولی تو خودآموزی این فشار نیست و ممکنه پاک تمرین های آدم عقب بیفته و چه بسا فراموش بشه . پس اگه بنا بر خود آموزی شد حتمن به خودتون قول بدین که برنامه منسجمی برای تمرین و یادگیری دارین تا راهتون نیمه راه تموم نشه!

اگه منظورتون ماهییت گیتار هست از بین 3 نوع رایج الکتریک ، آکوستیک و کلاسیک (یا اسپانیش که 3 سیم نایلونی داره و 3 سیم فنری) من مورد آخر رو پیشنهاد می کنم . اگر برند مد نظر هست در حال حاضر مدل هایی از گیتارای کلاسیک یاماها هستن مثل c40 ، c70 و c80 که برای شروع مناسبن ، تو بازار الان ایران موجودن و قیمتشون هم مناسبه بین 300 و خورده ای تا 500 و خورده ای . و میتونین تا مراحل متوسطه ی نوازندگی گیتار رو باهاشون طی کنین تا ایشالا سبکتون مشخص بشه و با توجه به سبک یه مدل بالارده ی مناسب تهیه کنین !

در مورد کوک گیتار باید بگم کوک یه چیز متغیره . شما حتی اگه گیتار کوک شده بخرین بعد از چند وقت کوک خالی می کنه به خاطر شرایط محیط و کشش سیم ها و باید مجدد کوکش کنین و کار بسیار بسیار راحتیه . به یه ابزار به اسم تیونر احتیاج دارین که صدای نت رو میشنوته و اسم نت رو بهتون میده . هم می تونین کیتش رو بخرین و هم نرم افزار موبایلش هست . به این شکل که نام نت های قراردادی هر سیم رو باید بدونید . سیم رو می نوازین و تیونر نت نواخته شده رو بهتون نشون میده ! اینقدر باید کوک رو شل یا سفت کنین تا هر سیم دقیقا صدای نت قرار دادیش رو بده . بحث مفصلیه و انشالله توی پست بعدیم بهش می پردازم .
اما موقع خرید گیتار رو براتون کوک می کنن حتمن .

مرتضی چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 02:01 ق.ظ

سلام مجدد دوست عزیز
واقعا شرمنده کردی منو با این پاسخ بسیار عالی و کامل که بسیار لذت بردم ازش و خیلی کمکم کرد. بی نهایت از لطفت سپاسگزارم. با توجه به چیزی که فرمودید پس من همون یاماها C40 رو احتمالا بگیرم.
باز هم خیلی تشکر میکنم از لطف و وقتی که گذاشتین و منتظر پست های عالیتون هستم .

درود به شما !
خواهش می کنم دوست عزیز وظیفم بود . امیدوارم مفید واقع شده باشه براتون ! اگر بازم سوالی داشتین در خدمتم!

مهرشاد سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 11:34 ب.ظ

سلام
حوصلم سر رفت اینقدر که پست نذاشتی و سایت رو باز و بسته کردم

سلام . با عرض پوزش . با مطالب جدیدی تو راهم دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد