گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

پاسخ به یک سوال : آیا گیتار کلاسیک لازمه ی یادگیری گیتار الکتریکه ؟

با سلام و عرض شب بخیر به دوستای هنرمند و مخاطبین نوشته های بنده !


پست امشب آموزشی-موسیقایی-تئوریایی! نیست و بیشتر جنبه ی راهنمایی و پاسخ به یه سوال رایج خیلی از هنرجو ها و علاقمندان گیتار الکتریک هست .


سوال : می خوام گیتار الکتریک یاد بگیرم ! به سبک های راک و متال و بلوز علاقه دارم ! ولی بهم گفتن اول باید گیتار کلاسیک یا پاپ رو برای فلان مدت کار کنم و بعد سراغ گیتار الکتریک برم . این درسته ؟


خب دوست عزیز ، این صحبتیه که خیلی از ساز فروش ها و بعضی از اساتید و نوازنده ها می کنن ! من یه سری مطالب رو می گم  و تهش با قلم رنگی نتیجه می گیرم . قضاوت با خودت که بهتره اول بری کلاسیک یا می تونی یه کله الکتریک رو شروع کنی ! به ادامه ی مطلب برید!!

  


تفاوت های ساختاری مهم


 یه شرحی از تفاوت های ساختاری گیتار الکتریک و کلاسیک از جنبه ی "شروع کردن" داشته باشیم ! :


1-گیتار الکتریک از 6 سیم فلزی استفاده می کنه و گیتار کلاسیک از 3 سیم نایلونی و 3 سیم فنری که در کل می شه گفت ضخامت بیشتری نسبت به سیم های الکتریک دارن . از نظر انگشت گذاری و فرت گیری و به صدا در اوردن سیم گیتار الکتریک بسیار راحت تر به صدا در میاد و انرژی کمتری هم ازتون میگیره .

به عنوان نتیجه می شه گفت کسی که پاپ و کلاسیک کار کرده مثل آب خوردن روی الکتریک انگشت گذاری می کنه . ولی کار هم نکرده باشه کار سختی در پیش نداره !!


2-فینگر بورد گیتار الکتریک پهنای کمتری داره و برای گرفتن آکورد های باره دار یا دسترسی به سیم های بالاتر کار شما راحت تر خواهد بود .

همون نتیجه ی مورد 1 ... اگه با گیتار معمولی کار کرده باشی برات آب خوردنه ، نکرده باشی هم کار زیادی در پیش نداری که بگیم نمی تونی یاد بگیری!


3-به خاطر مورد قبل ، فاصله ی بین سیم های شیش گانه تو گیتار الکتریک کم تره (چون باید تو پهنای کمتری از فینگر بورد جا بشن خب!) و شاید این مورد ظرافت بیشتری در مضراب نوازی رو بطلبه ولی سرعت کارتون رو هم بالا می بره .

نتیجه اینکه شاید اگه قبلا گیتار معمولی دستت بوده یکمممم اینجا به مشکل بخوری و سیم ها رو جا بندازی ... عادت می کنی ! اگرم کار نکردی که رو همین سیم ها یاد میگیری و عادت می کنی .


4-گیتار کلاسیک 12 فرت قابل استفاده ( به طور معمول ) داره و الکتریک هم متغیره بین 22 تا 24 فرت در تقریبا همون طول دسته ی گیتار کلاسیک ! این یعنی فرت هایی پایین خیلی به هم نزدیک ترن . اینم شاید ظرافت بیشتری از انگشتان بطلبه .

خب نتیجه خاصی نداریم ! ظرافتی که گفتم لازمش کار کردن روی فرت های 15 تا 24 خود گیتار الکتریکه چه قبلا گیتار معمولی زده باشی چه نه !


تفاوت های نوازندگی


یه بررسی انجام می دیم از نظر سبک شناسی و مهارت های نوازندگی و تکنیکی


1-ابزار نواختن :

گیتار الکتریک رو هر سبکیش که بری 95 درصد باید با مضراب بزنی !چه ریتم و چه ملودی! البته یه جاهاییش از مضراب و انگشت همزمان استفاده می شه (تکنیک فینگر پیکینگ) ولی اهنگ های کمی داره که با پنجه نواخته بشن . در گیتار کلاسیک و سبک کلاسیک شما کاملا با انگشت می نوازین و مضرابی در کار نیست ! روی استفاده ی همزمان از انگشت ها (مثلا شست و اشاره با هم همزمان سیم ها رو بنوازن و ...) هم تاکید شده . توی سبک پاپ هم اکثراااااا فقط ریتم نوازی با پنجه رو یاد می گیرن که باهاش بخونن و تمام ! ولی اگر ملودی نوازی با مضراب رو در سبک پاپ امتحان کنید می تونیم بگیم زمینه ی مناسبی برای شروع گیتار الکتریک کسب کردین !

نوازندگی با انگشت خوبه و بلد باشین ضرر نداره ولی نمیشه گفت پیش  زمینه برای الکتریک نوازی هست .ولی کار کردن با مضراب در سبک پاپ می تونه پیش زمینه ی مناسبی برای الکتریک نوازی باشه .


2-تمرینات دست چپ و فرت گیری :

خب فرق نمی کنه تو همه ی گیتار ها یکیه اصول . اما توی سبک های الکتریک شما باید دست چپ سریع تری داشته باشید به خاطر بعضی سبک ها و آهنگ های خاصش و تکنیک هایی رو روش پیاده کنین ولی تو سبک کلاسیک خیلییییی به تکنیک های دست چپ توجهی نشده و بیشتر ظرافت کار مد نظره . به مقتضای سبک و آهنگ هاشم چندان سرعت دست چپ رو بالا نمی بره ولی انگشت ها رو به خوبی از هم باز می کنه ( یعنی شما راحت با انگشت 1 سیم 1 رو فرت می گیری و با انگشت 2 سیم 6 رو!) و دقت و قدرتشون رو بالا می بره . باز هم اگر ملودی نوازی تو سبک پاپ رو کار کرده باشین می شه گفت زمینه ی مناسب تری برای شروع گیتار الکتریک دارین (کارم نکرده باشین عیب نداره!)

شاید بشه گفت مواضع موسیقی پاپ به سبک های الکتریک نزدیک تر باشه و به نوعی بشه یه پیش زمینه ی مفید تلقیش کرد .


3-نیاز به تئوری و نت خوانی :

طبیعیه که تسلط به تئوری های بنیادی موسیقی تو هر سبکی لازم و واجبه . ولی تو سبک کلاسیک شدیدا روش تاکید می شه . شما باید نت خوانی روونی داشته باشین ، بتونین هم زمان دو نت با هم رو بخونین و به تنالیته ها مسلط باشید و خلاصه کلاسیک کار کنین تهش یه موسیقیدان با سواد ازتون بیرون میاد . شما دانشگاه هم برید سبک کلاسیک باهاتون کار می کنن .

توی سبک پاپ ... ای ... اونم نت خوانی می خواد ، ولی خیلی بستگی به متد و استادتون داره که چقدر به تئوری اهمییت بده و چقدر صلاح بدونه که تئوری یادتون بده .


در مورد گیتار الکتریک اما ، تا جایی که من دیدم و فهمیدم ...

به خاطر پیچیدگی آهنگ هاش معمولا از سیستم نت خوانی کلاسیک استفاده نمی کنه و از تبلچر استفاده می کنه که روون تر و ساده تر هست . الگو محور هم هست . یعنی مثلا شما توی سبک راک به یه سری گام های خاص و مد های خاصی نیاز دارین ، این ها رو اکثرررر متد های اموزشی راک بدون اینکه ماهییت تئوریکشون رو بررسی کنن توی یه الگو به شما می گن که "فلان نت ها رو پشت سر هم حفظ کن ، ... خب حالا این الگو شد گام پنتاتونیک !اینقدر فرت هم جابجا شی اینقدر تنالیتش عوض می شه!پشت فلان آکوردا بزنش میشه یه بداهه!" در حالی که گیتار کلاسیک کاملا شما رو به عمق مطلب می بره که "فلان گام چیه ؟ چجوری ساخته شده ؟ چرا اسمش اینه ؟ کجاها به کار می ره ؟؟!!چه گام های دیگه ای جایگزینشن ؟" و ...

 تهش شاید بشه گفت به جز موارد خیلیییی پایه ، گیتار الکتریک و کلاسیک چندان سنخیتی از نظر تئوریک به هم ندارن و چیزی نیست که شما نتونین همون اول کار الکتریک به عنوان یه هنرجوی 0 کیلو متر یاد بگیرین !( بهتر بگم ! اگه کلاسیک کار کردی و تئوی دونستی افرین یه سر و گردن از خیلی الکتریک کارای هم سطحت بالا تری ! ولی اگرم ندونستی محکوم نیستی به راک یاد نگرفتن!!)

 

امیدوارم مطلبم مفید بوده باشه براتون !!

موفق باشید .


نظرات 11 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 10:26 ب.ظ

مرسی. کارمو راه انداختی. [گل]

خواهش میکنم دوست عزیز خوشحالم مفید بوده

میلاد دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 09:55 ق.ظ

تا حالاانقدر خلاصه ومفید و روون کسی این قضیه رو بررسی نکرده بود.ممنون ازت

خوشحالم مفید واقع شده میلاد جان

مهرداد چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 04:02 ق.ظ

داداش فاصله دقیق بین سیما توی الکتریک و کلاسیکو آمارشو داری؟

دسته الکتریک خیلی نازکه :|
من کلاسیک خیلی کار کردم حتی آهنگای متالم میزنم باش :))) میترسم تو الکتریک چون فاصله بین سیما کمه موقع گرفتن مثلا سیم ۵م سیم ۴م صدای دبه بده (ینی خفه شه) :((

درود دوست عزیز. نگران نباشین به راحتی عادت می کنین.
باید بگم بله سیم های الکتریک هم نازک تره و هم فاصله ی کمتری داره اما با انجام تمرینات روزانه و عادیتون به راحتی با این تفاوت کنار میاین.

محمد حسین شاه بداقلو یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 11:23 ب.ظ

ممنون

خواهش میکنم دوست عزیز خوشحالم که مفید بوده.

سهند سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1398 ساعت 07:32 ب.ظ

بسیار مفید...
سپاسگزار

خواهش میکنم سهند جان

علی شنبه 9 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:30 ق.ظ

پهنای دسته گیتار الکتریک خیلی باریکه اصلا نمیشه باهاش اکورد گرفت همش صدای گز میده! گیتار کلاسیک خیلی راحت تره.

با دسته ی گیتار بواسطه ی عرض کمتر و البته سیم های خوش دست تر، بهتر میشه برخورد کرد. البته این قضیه، اهمییت ظرافت در نوازندگی رو دوچندان می کنه چون فواصل بین سیم ها کمه و از طرفی چون صدای ساز تقویت میشه، ایرادات و اصطلاحا «چرک نوازی» ها واضح تر به چشم میاد. باید سعی کنیم این ظرافت رعایت بشه.

Rock شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 06:24 ق.ظ

دوست عزیز شما که تا حالا سبک راک و الکتریک کار نکردی و حتی یک بار هم نرفتی مطالعه کنی مجبور نیستی اطلاعات غلط به مردم بدی و تعصب بیجا داشته باشی.شما هر نوع موسیقی بخوای کار کنی نیاز به تئوری داری.سبک کلاسیک جز ابتدایی ترین سبک موسیقی.برو خودت بخون کامل ترین سبک موسیقی چیه

درود
اتفاقا سبک تخصصی فعلی بنده سبک راک هست و به اندازه کافی از پیچیدگی های تئوریک اون اطلاع دارم. همچنین میدونم هیچ سبکی بر سبک دیگه هیچ برتری ای نداره، همچنین می دونم که مبانی تئوری موسیقی در تمام سازها یکسانه و تئوری ای وجود نداره که سبک کلاسیک به من بده و راک نه یا بالعکس. این مدرس و تلاش خود من هست که تعیین میکنه چقدر از تئوری رو تو هر سبک برداشت کنم !! من همونقدر که پیک استایل بی سواد میشناسم، پیک استایل هایی میشناسم که مو لای درز سوادشون نمیره. هلاصه حرفام اینکه دلیلی نمیبینم هنرجوها رو به بهانه ی یه سبک هدایت کنم به سبکی که علاقه و نیاز ندارن و بدتر اونها رو زده کنم. در مورد اینکه کدوم سبک کامل ترینه هم نظری ندارم چون اینگونه الفاظ توسط افراد متعصب به کار گرفته میشه. من با استاد فلامنکویی صحبت داشتم که میگفت به راک علاقه داره ولی چون از نظر تئوریک غنی نبوده، فلامنکو رو انتخاب کرده. دیگه خودتون تا ته مطلب رو بخونید!

Heli پنج‌شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام به من یک استاد آموزش گیتار گفتن که حتما باید اول گیتار اکوستیک کار کنی بعد بری سراغ الکتریک و بعدشم گفت که گیتار الکتریک برای دخترا پیشنهاد نمیشه معمولا چون خیلی بزرگ و سنگینه

سلام دوست عزیز.
نظرات و رویکرد ها متفاوته. به نظر خود بنده و اساتیدی که در محضرشون بودم، این کار جز اتلاف وقت و هزینه نیست. یک راست برید سر علاقتون.
به سایز باشه که آکوستیک خیلی بزرگتره! الکتریک هم وزن هاشون متفاوت و متغیره. لذا به نظر بنده با خیال راحت با الکتریک شروع کنید.

و توصیه هم میکنم تو استادتون تجدید نظر کنین. استادی که به جای بررسی و موشکافی سبک ها و تفاوت های هر ساز بیاد بگه «سنگینه و بزرگه» بعیده سرانجامی داشته باشه.

dee جمعه 13 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 10:29 ب.ظ

سلام
سبک مورد علاقه من راک هست و قصد یادگیری گیتار الکتریک دارم و قبل از الان نه هیچوقت موسیقی کار کردم نه ساز های دیگه تقریبا تمام اطرافیانم بهم میگن که باید از کلاسیک شروع کنم و اینطوری بهتره... ومن کاملا گیج شدم نمیدونم چیکار کنم من واقعا به موسیقی راک علاقه دارم و رویام نوازندگی تو این سبکه احساس میکنم انگیزه برای پاپ و کلاسیک یاد گرفتن ندارم ولی همه دارن روم تاثیر میزارن اما ناراحت میشم که فکر کنم نمیتونم از الکتریک شروع کنم حتی دارن منو به یادگیری بی میل میکنن چه پیشنهادی برای من دارید و باید چیکار کنم...

درود دوست عزیز. ابدا نیازی نیست سبک کلاسیک به لحاظ تکنیک و ... هیچ سنخیتی با راک نداره و همونقدر بی ربطه که تار و سه تار از راک پرتن.
شما یه استاد گیتار الکتریک پیدا کنین خودش از صفر باهاتون کار کنه و هر آنچه نیاز دارین در اختیارتون میذاره. من یکی تا حالا ندیدم یه مدرس گیتار الکتریک به هنرجوهاش بگه که اول کلاسیک یاد بگیرین بعد بیاین! این حرف عوامه.

Narsis شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 01:32 ق.ظ

پس در واقع یعنی هیچ اشکالی نداره اگر کلاسیک را یاد بگیری و بعد سراغ الکتریک بری؟

اشکالی که نداره ولی لزومی هم نداره! اگه سبک های الکتریک رو دوس دارین یک سره برین سراغ گیتار الکتریک. هیچکدوم پیش نیاز یا هم نیاز دیگری نیستن.

م پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 01:11 ق.ظ

دمت گرم که انقدر خوب و امیدبخش توضیح دادی

مخلصیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد