گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

یه شروع درست و حسابی ! - قسمت 1 : نت ها و فاصله ها!


درود به همه دوستان عزیزم!!


اول از همه عذرخواهیمو بپذیرین که گیر دانشگاه بودم!! ولی خب نظرات رو که خوندم چنان انگیزه ای گرفتم که الان  در فرجه ی امتحانی در خدمتتونم! التماس دعا!


مقدمه :


دیگه بحث های مقدمه ای و حاشیه ای و توجیهی که حالا چرا پاپ چرا کلاسیک کافیه . می خوایم وارد مراحل آموزش بشیم!



 

می خواستم از نت خوانی سیم اول گیتار شروع کنم ؛ ولی خب یک سری مبانی هستن ، که با خودم می گفتم ای کاش زودتر باهاشون اشنا می شدم ... بنابراین من اول اون ها رو به شما تقدیم می کنم!


امروز یه قاعده ی کلی رو بررسی می کنم ، و تو قسمت های آینده من کاربرد های شگفت انگیز همین قاعده ی کلی رو میگم!


بر خلاف چیزی که احتمالا فکر می کنین ، قاعده ی امروز به شدت راحت ، ساده و ملموسه . و با همین قاعده ی ساده ما گیتار رو کاوش می کنیم .


 مدیونین اگه فکر کنین چون سادست به درد نمی خوره !! مثال براتون بیارم : کل فرمول های عالم مثلثات در علم ریاضی از 3 فرمول و قاعده ی بسیار ساده به دست میان! که من یه زمانی بلد بودم و خدا رو شکر یادم رفته! موسیقیم همینه!! بازی بازی با قوانین ساده ...



بحث اصلی ! :   !!!این پایه کارتونه! خواهشا با دقت و حوصله بخونین!!!!


الفبای موسیقی رو که می دونین!؟؟ ... 7 نته! کلش 7 نته !! که خب فقط زیر و بم میشن وگرنه در اصل 7 تاست! به شرح زیر :



دو (C)


ر (D)


می (E)


فا (F)


سل (G)


لا (A)


سی (B)


*-اسمای انگلیسیشم حفظ باشین!از نون شب واجب تره!ترتیبشم همینطور!


*-نت ها به ترتیب پشت سر هم هستن! یعنی شما رو دسته ی گیتار می زنین دو ... نت بعدیش ر هست ! ...اگه به سی رسیدین نت بعدی چیه !؟!؟ خب معلومه ... نت دو !! نت ها مثل یه دایره هستن و در گردش! شکل زیر گویاست !:





خب... بین نت ها یه فاصله ای داریم !! یه فاصله ی موسیقایی به اسم پرده !! البته واحد بندی های ریز ترم داریم که به درد من و شما نمی خوره ... ایشالا رفتین رشته ی موسیقی اشنا می شین!

هر پرده تو گیتار معادل دو فرت هست !! پس هر فرت نیم پرده هست !

و اما فاصله ی بین نت ها ... خیلی مهمه !

فاصله ی بین نت دو      و          ر  = 1 پرده ( دو فرت در گیتار )
 
فاصله ی بین نت ر        و      می  = 1 پرده ( دو فرت در گیتار )

فاصله ی بین نت می    و         فا  = نیم پرده ( یک فرت در گیتار )

فاصله ی بین نت فا       و      سل  = 1 پرده ( دو فرت در گیتار )

فاصله ی بین نت سل    و         لا  = 1 پرده ( دو فرت در گیتار )

فاصله ی بین نت لا       و     سی  = 1 پرده ( دو فرت در گیتار )

فاصله ی بین نت سی   و        دو  = نیم پرده ( یک فرت در گیتار )


حتمن دارین فکر می کنین حفظ کردنش سخته ... اصلا... یه نکته ی کمکی داریم ! :

فاصله ی بین نت هایی که اخر اسمشون به (ای) ختم میشه ( ســـی و مِــــی ) با نت بعدیشون نیم پرده ( 1 فرت ) و بقیه نت ها فاصلشون تا نت بعدی 1 پرده هست !

می دونم نا ملموس بود! الان با مثال می بریمش روی دسته ی گیتار!!



شکل پایین بی نظیره ! :



این شکل دسته ی گیتار رو تا فرت 12 نشون میده !!

پایین ترین سیم که ضخیم تره سیم 6 (همون فلزی کلفته !) هست و بالاترین سیم 1 .


یه سری نت ها می بینین سمت چپه چپ نوشته شدن و روی دسته نیستن! اینا نت های " دست باز " هستن . یعنی مثلا سیم 6 رو بدون گرفتن فرت خاصی روی دسته بنزنین نتش می E هست . سیم پنجم A و به همین ترتیب الی سیم 1!

به نت دست باز گاهی فرت 0 هم اطلاق می شه !



مثال 1 : خب ... همون سیم 6 رو ببینین !! فاصله می تا فا چقدر بود !؟ نیم پرده . ( نکته : فاصله ی بین سیم دست باز تا فرت اول گیتار نیم پرده هست !) ... پس اگه فرت 1 رو بگیریم از سیم 6 به نت بعدی یعنی F می رسیم!

مثال 2 : حالا نت بعدی F چیه !؟ سل G !! چند پرده فاصله داره ؟ 1 پرده معادل دو فرت! پس ما دو فرت روی سیم شیش به جلو میریم!!

F فرت 1 سیم 6 بود ... + 2 فرت = فرت 3 سیم 6 !! یعنی اگر فرت سوم از سیم 6 رو بگیرین نت سل رو دارین !


مثال 3 : حالا سل G تا نت بعدش که لا A باشه چقدر فاصله داره ؟ مجددا 1 پرده معادل 2 فرت !

پس : فرت 3 + 2 =  فرت 5 که نت A هست !



مشق شب ! : خودتون حالا با همین فرمول و فاصله ها ، جای بقیه نت ها رو در طول سیم 6 ( تو این مثال ها ) و کلا 5 سیم دیگه پیدا کنین و با شکل بالا تطبیق بدین ! تا حدی که مسلط بشین ! خیلیییی کار داریم با این فواصل! اونم کار های کاربردی نه صرفا تئوریک و خشک و بی مصرف!


نتیجه! : تو سیستم نت خوانی سیم ها شما فقط با 3 فرت اول سیم ها اشنا می شین تاااااااااا خیلی وقت دیگه که به پوزیسیون های دیگه برین!! اما الان شما می تونین تا آخر دسته نت ها رو کشف کنین !

نظرات 15 + ارسال نظر
mohsen پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:21 ب.ظ

عااااالیه

ممنونم!!!!

Mehdi پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:58 ق.ظ

آقا دم شما گرم ،توضیحاتتون کاملا بدون نقص هستش و همینکه از پایه شروع میکنید و یادگیری بر اساس اصول و قواعد واستون مهمه نشان از تسلط شما و همچنین اهمیت به یادگیری مخاطبتون داره .ممنون .لطفا بقیه قسمت ها رو هم اضافه کنید ماشینمون وسط راه پنچر شده ;)

سلام!

ممنونم دوست عزیزم از حرفای انگیزه بخشتون !!

والا تسلط که نه ... لطفتون رو می رسونه ! ولی خب دیگه بعضی مباحث رو متوجه شدم که کجاهاش به درد بخوره و کجاهاش اضافس و صرفا از سر تعصب/عادت درس داده می شه ! و براتون غربالشون می کنم و می نویسم ! :d

مانی جمعه 28 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:15 ب.ظ

دمت گرم کارت عالیه

چاکرم

خاکم به خدا

لطف داری!

علی آقایی پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:09 ق.ظ

بسیار بسیار عالی... من تازه گیتار رو شروع کردم و واقعا با نحوه چیدمان نتها مشکل داشتم تا اینکه صفحه شما رو خوندم.. فوق العاده توضیح دادین.. دمتون گرم ...

خوشحالم که به کارتون اومده توضیحات این بنده و مفید واقع شده ! ممنون از شما که با نظرات دلگرم کنندتون حمایت میکنین بنده رو!:)

ا جمعه 19 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 01:43 ب.ظ

عالی

ممنون نظر لطف شماست

عالی شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 03:21 ب.ظ

عالی

لطف داری دوست عزیز ممنونم

مریم شنبه 11 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 02:15 ق.ظ

عالییییی بود
استادانه توضیح دادین
متشکرم

سلام دوست عزیز!
ممنون نظز لطف شماست

فریبا چهارشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 11:16 ق.ظ

خیلی خوب بود. خیییییییییلی

خوشحالم که راضی بودید

پویا یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 10:19 ب.ظ

ممنون

سپاس از شما

Hamed پنج‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 06:58 ب.ظ

سلام.
واقعا تشکر میکنم از توضیحات مختصر و مفیدتون.....واقعا کاربردی بود ...من کلاس میرم اما استاد اصلا اینجوری آموزش نامیده...واقعا با این ترفند راحت میشه حفظ کرد

سلام حامد جان. بله خب متد های آموزش فرق می کنه ولی از نظر حقیر این جزو اون اصولیه که باید در اولین فرصت ممکن فراگرفت! خوشحالم که مورد استفاده بوده!

لیلا سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 12:16 ب.ظ

ممنون ممنون ممنون

سپاس لیلای عزیز

trillium_ceo جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 02:50 ق.ظ

مرسی دوسته عزیز .امیدوارم همونطور که بدون چشم داشتی از بازدید کننده های وبلاگت بهشون علم یاد میدی همونطور علم هایی که دوست داری بیاموزی رو بدون چشم داشت یاد بگیری و هر کس توی راهت بهت برخورد کرد مانند خودت باشه و باعث پیشرفتت شن . ممنون

شما خیلی خیلی لطف دارین دوست عزیز. فکر کنم دعاتون در حقم موثر واقع شد چون اخیرا همین اتفاق برام افتاد و بعد از یه درجا زدن حسابی با قدرت شروع کردم! ممنون از دعای زیباتون

مهدی دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:13 ب.ظ

بدرد نمیخوره چقدر تو گاوی

عوضی و...

اینکه به درد می خوره یا نه رو فعلا زوده تا قضاوت کنین ⁦☺️⁩
خیلی از هنرجوها در اول کار متوجه ضرورت همین مطلب ساده نیستن.

در پایان کمال تشکر رو دارم که بنده رو قابل دونستین و الفاظی که فی الواقع شایسته خودتون بود رو به من نسبت دادین.

Alireza جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 01:20 ق.ظ

❤❤❤❤

سپاس از حسن نظر شما دوست عزیزم

مهدی سه‌شنبه 5 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 01:48 ق.ظ

واقعا عالی بود معلمی یعنی همین که شما هستی

قربون شما دوست عزیز شما به من لطف دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد