گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

شناخت اجزای تشکیل دهنده یه گیتار عادی.

سلام و درود! 

در پست های گذشته یه بررسی اجمالی داشتیم از گیتار و سبکهاش تو ایران. 

حالا میخوام گیتار رو براتون تشریح کنم و اسم اجزاش رو خدمتتون عرض کنم!البته با چیزایی که دیدم و شنیدم از استاد گرانمایم! 

 

به عکس زیر دقت کنید: 

 

 

از بالا به پایین!:  

سردسته گیتار 

 که معلومه.گوشی های صدا روش نصبه.کاربرد مستقیمی نداره!  

 

گوشی های کوک 

 که تو یه گیتار عادی 6 تا هستن.کارشون میزون کردن نت هاست.هر سیم گیتار باید روی نت دست باز(بعدا میگم دست باز یعنی چی!) خاصی کوک باشن.شنیدین که میگن یارو گیتارش ناکوکه!؟یعنی نتهاش تنظیم نیست و باید با این کوک ها درستش کرد.با پیچوندشون سیم ها شل یا سفت میشن. 

به هیچ عنوان به این قسمت ور نرید.بذارید به عهده استاد یا یه شخص وارد که گیتار رو کک کنه.عوارضش رو آخر که همه چی رو معرفی کردم میگم که چرا نباید با اینا ور رفت! 

 

تیغ سردسته 

که شیطونک هم بهش میگن.کارش رو ما هم نفهمیدیم!!احتمال منظم نگه داشتن سیم ها برای اتصال به گوشی تنظیم کوک هست!  

 

فرت ها 

فرت یعنی پرده.تو موسیقی فاصله بین نت هاست.حتما دیدین!مثلا من میگم از جایی که من وایسادم تا جای مثلا اون درخته سه متر فاصله داره.بین نت ها هم یه فاصله خاصی هست که بهش میگیم پرده.فاصله های نیم پرده ای و یه پرده ای داریم.بعدا میگم!همینقدر بدونید فرت در موسیقی حکم متر در دنیای واقعی و فاصله ها رو داره! 

دقت کرده باشین فرت ها با یه تیغه فلزی از هم جدا شدن!هر قسمت جدا شده رو میگیم فرت.هر کدوم نت خاصی هستن.تو بعضی ساز ها مثه ویولن فرت ها از هم جدا نشدن!و کار نوازنده یکم سخته!پس بر یخدا رو شکر کنید ای گیتاریست ها!... 

 

دسته یا گردنه 

تو شکل مشخص شده! 

 

صفحه انگشت گذاری 

شما اگه راست دست باشید با انگشتای دست چپ(و بالعکس!) نت ها رو  روی فرت های موجود در فرت بورد می گیرید.کل دسته گیتار که فرت ها روش نصب هستن رو فرت برد میگن.نوازنده های حرفه ای از بخش های پایین فرت بورد هم استفاده می کنن.

 

 قسمت بالایی که رو شکل هم هست. 

 

دهانه یا سوراخ صدا 

شما سیم ها رو که میزنید و به ارتعاش در میارید صداش از این جا وارد کاسه صدا میشه و طنین میندازه.صدای قشنگی تولید میکنه! 

 

مارک گل رز یا رزتا  

تو گیتار های ساده و معمولی صرفا برای تزیینه.همین!وای تو گیتار های حرفه ای و اصیل خصوصا ارجینال اسپانیا رزتا تراشکاریه حرفه ای دور دهانه صداس که تو قشنگ شدن شدا نقش داره. 

 

تیغه و پل خرک  

هم مجموعا سیم ها رو نگه میدارن. 

 

 

بخش هایی هم که نگفتم رو شکل بودن! 

 

 

***-حالا چرا گفتم به سیم ها ور نرید؟ 

دسته یا گردنه گیتار با یه بخشی به اسم پاشنه به بخش پایینی گیتار وصله.اگه کوک سیم ها رو دستکاری کنید ممکنه یه فشاری رو سیم ها باشه.این فشار در طولانی مدت ممکنه باعث جدا شدن دسته از بدنه از ناحیه پاشنه بشه. 

ممکنه سیم گیتارتون پاره بشه! 

بد تر از همه ممکنه فشار اونقدری باشه که دسته نشکنه ولی خم بشه.که اون وقت دیگه گیتارتون صدای صاف و شفافی نمیده! 

پس دستتو بکش و به کوک ها دست نزن!

نظرات 7 + ارسال نظر
a.h جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 ب.ظ

slm
man atlasam.
bale shoma hatman be karetoon edme bedid...
hame hamintorian
bazdid hamishe oon avval kame
vali yekam sab konin ziadtar mishe
beshrati ke matlabaro ziadtar konin va albate tabadole link.
movafagh bashid

سلام.
ممنون از پاسخت.ولی فکر نکنم زمینه ای که دارم توش وب نویسی میکنم خیلی طرفدار داشته باشه.
آخه کی میاد نوشته های یه آماتور رو بخونه؟

بازم ممنون از جوابت.باشه ادامه میدم.تا ببینم چی میشه

hany جمعه 5 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:00 ق.ظ

سلام خیلی خیلی ممنونم بابت توضیحات عالی
من خودم چون به شدت بهش نیاز داشتم کلی اطلاعاتم بالا رفت
آخه میخوام شروع کنم به نواختن گیتار البته زیر نظر یه استاد نمونه
بازم ممنون بابت اطلاعاتت

درود!!

خیلی خوشحالم که مورد استفاده بوده!

خیلی خوبه بهتون تبریک میگم ... استاد نمونه نقش حائز اهمییتی داره اما مهم تر از اون تلاش و تمرین و پشتکار خودتونه!پس تمرین رو فراموش نکنین و به یاد داشته باشین...اگه پشت کار رو قدرت فرض کنیم ، یه هنرجوی قوی از یه استاد نه چندان خوب هم یاد خواهد گرفت ولی یه هنرجوی ضعیف با استاد های عالی هم به جایی نمی رسه!

مهدیس شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:29 ب.ظ

سلام.
خیلی عالی بود ممنون

درود بر شما !

مرسی لطف دارین دوست عزیز ! : )

kimia یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 06:29 ب.ظ http://kimia

میشه بیشتر درباره رت ها و نت ها توضیح بدید مثلا روش زدن نت 4 تایی

سلام دوست عزیز!
منظورتون دقیقا از نت های ۴ تایی چیه؟چون درست متوجه نشدم منظورتون رو ببخشید :"> اگه لطف کنین بیشتر توضیح بدین در خدمتتون خواهم بود دوست عزیز :)

مهرشاد پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 05:47 ب.ظ

سلام
من تازه شروع به گیتار زدن کردم و عاشق موسیقیم مخصوصا راک از اول همه مطالب اموزشی خوندم
ولی چرا ادامه ندادی؟!
خیلی خوب تا اینجا توضیح دادید واقعا هم ممنونم و منتظرم مطالب جدید تری بزارید که ازش استفاده کنیم

سلام مهرشاد جان خوبی؟
به سلامتی امیدوارم موفق باشی و اجراهات رو ببینیم !
منو یاد خودم انداختی منم با علاقه ی راک شروع کردم .
راستش ادامه دادم تو یه پست جدا هم گفتم آموزش هامو در قالب یه جزوه دارم جمع می کنم . از اول تا آخر هر چی می دونم رو دارم گرد آوری می کنم که خب لطف کردی و نظرت رو گفتی (تشکر می کنم!) . به روی چشم مطالبی رو اینجا هم می ذارم به زودی . و ممنون از نظر محبت آمیزت .

مهرشاد جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 10:37 ب.ظ

فدات استاد اماتور

من کوچیک شمام

Aramin پنج‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 01:32 ق.ظ

بیشتر پست بذار دوست عزیز مطالبت بسیار عالی من حساب میکنم واسه یادگیری از وبسایت شما

حتمن . نظر لطف شماست . بزودی پست های جدیدی میذارم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد