گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!
گیتار من!

گیتار من!

نوشته های یک نوازنده گیتار بسیار آماتور!

آشنایی کلی با ساز گیتار

سلام. 

امروز چند خطی درباره گیتار می نویسم؛یه معرفی کلی.انشالله تو پست های آینده به معرفی تک تک اجزای این ساز هم خواهیم پرداخت. 

 

گیتار یه ساز زهیه.زه یعنی سیم.وقتی میگیم ساز زهیه یعنی گیتار سازیه که اصوات و صداها تو اون با به ارتعاش در اوردن سیم ها تولید میشن. 

گیتار یه ساز نسبتا قدیمیه.بین اساتید داخلی سر این جریان که گیتار یه ساز ایرانیه یا غیر ایرانی اختلاف نظره. 

یه عده میگن چون واژه "تار" توش بکار رفته حتما به نحوی از پارس منشا میگیره. 

و بعضیا هم میگن منشا گرفته از اسپانیاست.  

من خودم میگم منشا این ساز اسپانیاست.گیتار  تقریبا بخشی ازفرهنگ اسپانیا به حساب میاد.مثه کشور خودمون که تار و سه تار و سنتور و ... سازهای اصیلش حساب میشن؛ولی چرا گیتار جهانی شده؟و چطور خودش رو با تاریخ همراه کرده؟  

علت این امر گسترده بودن محدوده صوتی گیتاره؛یا بهتر بگم؛میشه نواهای بسیار مختلفی رو با این ساز زد.و این امر باعث شده که هر ملت مطابق سلیقه و فرهنگ خودشون از گیتار بهره مند بشن. 

برای همینه که سبک های بسیار مختلفی در گیتارنوازی تو جهان وجود داره. 

 

بیایم سراغ ایران!: 

تو ایران سه سبک بیشتر از بقیه شناخته شده هست.یعنی دست کم هر فرد تو زندگیش یک بار هر کدوم از این سبک ها رو شنیده: 

 

سبک کلاسیک(Classic):سبک آکادمیک گیتار ,سبک استاندارد آموزش گیتار تو آموزشگاه ها؛شما هر جای دنیا که بری سبک کلاسیک رو به عنوان سبک آکادمیک قبول دارن.موسیقی های این سبک آرامش بخش و گوش نوازه.و معمولا متد های آموزشش هم در همه جا مشابهه. 

به عنوان یه سبک برای شروع کار سبک خوبیه و مباحث بسیار غنیی داره. 

 

 

سبک پاپ(یا مردمی-POP):پرطرفدار ترین سبک گیتار در ایرانه.از اسمش معلومه؛یه سبک مردمیه برای خوندن ترانه های کوچه و بازاری هم به کار میره.بنده هم تو این رشته تعلیم میبینم!بعضیا سبک های مثه بلوز یا جاز رو هم زیر مجموعه سبک پاپ می دونن. 

خواننده هایی که تو شبکه های مختلف گیتار به دست میخونن نوازنده پاپ هستن.  

برای شروع کار ایده آله و خیلی زود نوازنده رو به نتیجه مطلوب می رسونه.

 

سبک فلامنکو(Flamenco):فلامنکو جزیی از فرهنگ اسپانیا محسوب میشه؛برای همین یه سبک از اون تو گیتار هم داخل شده.خیلی ها به این سبک میگن فلامینگو!!اصلش فلامنکو هست.یه سبک خاصه که بنده خیلی ازش اطلاع ندارم؛ولی میدونم برای شروع کار نمی تونه سبک خوبی باشه.تو ایران شناخته شده هست ولی نوازندگان این سبک خیلی کمتر از کلاسیک یا پاپ هستن. 

 

 

 

یک نوازنده فلامنکو:  

 

 

  

یک قلاده فلامینگو!: 

نظرات 5 + ارسال نظر
اسد فرهمند سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:36 ق.ظ http://bastamhoskoo.blogfa.com

سلام
امیدوارم که همیشه سرافراز و سربلند باشید.من بچه های بروجرد و دوست دارم.شما لطف دارید.گاهی سری بزن.وبلاگ اشعار طنز من با عنوان گوجه به تازگی راه اندازی شده،به اطلاع دوستان برسان.صفحه ی طنز ما هم روزهای دوشنبه در روزنامه آفتاب لرستان هر هفته چاپ می شود.
www.quje.blogfa.com

سلام!شما لطف داری دوست عزیز!هر چی نباشیم هم استانی که هستیم!البته فکر کنم از انگورهای بروجرد دل خوشی ندارید ها!
منم خدمت همه بچه های گل خرم آبادی ارادت کاملی دارم.چند سالی خرم آباد بودم.

علی الحساب با اسم گوجه(اشعار طنز) لینکتون می کنم.
اگر اسم دیگه ای مد نظرتون بود کافیه همینجا یه نظر بذارید تا سریعا اسم رو عوض کنم!

موفق باشی هم استانی هنرمند و خوش ذوق!

اسد فرهمند سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:38 ق.ظ http://bastamhoskoo.blogfa.com

لینک شدی

تشکر فراوان هم استانی عزیز!در این باره یه نظر تو وب گوجه گذاشتم!

عشق گیتار دوشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:04 ق.ظ

سلام من ی دختری هستم که عاشق گیتار زدنم اما خوب.....
به خاطر همین تموم سایت هایی که در مورد گیتاره خوندم.

سلام!!

خب خیلی خوبه...اما چرا اینقدر ناراحت!؟!؟

سارا پنج‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:34 ق.ظ

سلام و خسته نباشید.اطلاعات بسیا پر فایده ای رو در وبتون گزاشتین ما لطفا از این سبک های گیتار یک موسیقی برای اشایی بیشتر بزارید.ممنون

سلام!

ممنونم لطف دارین.

حتما!تو برنامه هستش!!هم معرفی بشتر هم اهنگ ها و قطعاتی برای اشنایی بیشتر!

سحر جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:29 ق.ظ

سلام یه سوال دارم گیتار تو سبک فلامنکو و کلاسیک فرق دارن؟
اگر متفاوت هست میشه تفاوتشو بگید
مرسی

البته! دو سبک کاملا مجزا و البته پر طرفدار هستن.

به زبون ساده بخوام خدمتتون عرض کنم خواهر گلم ، ...

سبک فلامتکو درواقع یه جورایی موسیقی محلی و اصیل اسپانیاست. درست مثل ساز های سنتی خودمون!! معادل گروه های سنتی نواز ما میشه فلامنکو تو فرهنگ اسپانیا و اندلس.

سبک کلاسیک اما سبک آکادمیک گیتاره . به این معنی که شما هر جای دنیا وارد یه آکادمی یا کالج موسیقی بشی سبک کلاسیک رو با شما کار می کنن .
خب البته ، صدا دهی متفاوتی دارن ، تکنیک های متفاوتی دارن ، کلاسیک بیشتر مترکزه روی نت خوانی ولی فلامنکو چندان پیرو قانون خاصی نیست و و ساده بگم فازش با فاز جمع تغییر می کنه!

شیوه ی گرفتن ساز در دو سبک هم متفاوته!


یه باور غلط هست ، که میگه : اگر فلامنکو رو یاد بگیری ؛ سبک های کلاسیک و پیک استایل رو قورت می دی!! که خب غلطه!!

از من می شنوین به عنوان یه آماتور و برادر کوچیک وارد هر سبکی که شدین ؛ تمرین کنید! تمرین روزانه و در جا نزنین ... اون سبک رو قورت می دین!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد